Svar: Vækkes for at give mad?
20. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Hvis jeres søn vågner af sig selv kl. 24, så er det fint, derefter kan han så sove til næste morgen tidlig uden at få mad. Men mange børn vågner først kl. 01/02 hvor man som mor sover rigtig godt og for at undgå denne amning om natten, kan man i stedet forsøge at tage barnet op, lægge til brystet sen aften kl. 23-24 og på den måde fylde barnet lidt ekstra op.
Der er naturligvis ingen garanti for at det lykkes, men nogle gange gør det og det kan være guld værd således at få lov til at sove bare fra kl. 24 til 05 ... Hvis barnet således er i stand til normalt at tage et langt søvnstræk fra kl. 20 til 01/02, så er tanken altså at det er det lange søvnstræk man flytter så det bliver lidt mere hensigtsmæssigt for mor.
Barnet behøver ikke blive vækket til den sene amning, men kan sagtens spise i søvne og derefter atter puttes i sin seng.
Hvis man som mor har det fint med at barnet regulerer sin søvn og madbehov selv og derfor måske vågner om natten, så er det naturligvis også helt okay - det er jo et valg man tager:o)
Fortsat held og lykke, håber dette gav lidt klarhed:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske