Brev:
Nattesøvn - hos mor og far
21. juli 2008
Alder:
12 mdr.
Nattesøvn - hos mor og far
Hej Helen
Jeg har et par spørgsmål vedr. vores 12 mdr gamle datters nattesøvn.
Ca. en månedstid før hun startede i vuggestue begyndte hun at sove rigtig godt om natten. Det har sikkert også noget at gøre med, at jeg stoppede natamningen. Hun kom i seng på eget værelse mellem kl 20-21 og så var vi måske lige inde hos hende omkring midnat og give sutten og så hørte vi ikke mere til hende før næste morgen ved 7-tiden. Dejligt, men så startede hun i vuggetuen og fra den dag har hun ikke længere kunnet finde ro i sin egen seng.
Vi må ind til hende mange gange først på aftenen og det ender med, at vi tager hende med ind til os, når vi selv går i seng mellem kl 22-24. I det øjeblik hun kommer ind til os i vores seng, så stopper uroen, og hun sover fint resten af natten... Det vidner jo tydeligvis om, at det er trygheden, hun søger, men hvordan får vi hende tilbage på værelset, jeg sover meget dårligt, når hun ligger ved siden af, og det er hårdt, når jeg skal op på arbejde.
Hun nåede kun at være i vuggestuen 3 uger, inden der blev ferielukket, så hun er hjemme nu, men sover stadig dårligt og kommer ind til os. Jeg starter indkøring med hende igen om en uge. Hun nåede at falde fint til i vuggestuen inden ferien, så jeg håber, hun hurtigt vænner sig til det igen.
Hun er lige begyndt at gå, men søvnproblemerne er startet ca. en måned før det.
Hun sover fint i løbet af dagen: 1-2 timer om formiddagen og 1-1,5 timer om eftermiddagen. Hun kan godt være lidt svært at putte om aftenen, da hun først vågner fra sin 2. lur ved 16-16:30 tiden, så derfor kommer hun som regel også først i seng 20:30-21 tiden.
Og så lige et tillægsspørgsmål, som min læge ikke kunne svare på, da vi var til 1 års undersøgelse.
Skal jeg begynde at give vores datter vitamin-piller eller andet tilskud, nu hun er blevet 1 år. Vi er stoppet med d-dråber, så hun får ikke noget som helst, og spiser ikke så varieret, som jeg kunnne ønske mig, så hvad kan vi give hende, for at være sikre på, at hun er dækket ind?
Hilsen Ida