Svar: Nattesøvn - hos mor og far
21. juli 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Ida
Det er rigtig fint at I putter jeres datter lidt sent om aftenen, da hun sover forholdsvis meget i løbet af dagen og det vil naturligt afkorte hendes nattesøvn. Derudover er det rigtig godt, at I lytter til hende og giver hende den tryghed, som hun tydeligt viser behov for i øjeblikket.
Der er mange måder at lære børn at sove i deres seng. Jeg giver tit det råd, at man som forældre skal prøve at være i nærheden. Først sidde hos barnet, holde i hånd, kærtegne, synge en sang eller lignende, så barnet føler sig fuldstændig tryg og afslappet ved at ligge i sin seng og ved at vide, at mor og far er hos en og passer på en.
Når det fungerer, så kan man prøve at lave noget praktisk i værelset eller lige ved siden af, så barnet hele tiden kan se en, men så man ikke har direkte fysisk kontakt. Det kan være en mulighed at stille sig i værelset og stryge tøj, eller arbejde på den bærbare computer og imens man er igang med det, så kan man tale lidt med barnet "mor er lige her, læg du dig til at sove, mor passer på dig" osv. - hvad I nu plejer at sige af beroligende ord. På den måde lærer barnet at man er der, passer på det osv. selvom man rent fysisk ikke er tæt sammen.
De fleste børn vil først omkring 16 måneders alderen begynde at forstå at man er der selvom man ikke kan ses. Indtil da føler børn sig forladt og alene, når man putter dem og går. Samtidig med at jeres datter har behov for at se jer, så gennemgår hun også en stor udvikling lige nu. Hun er begyndt at gå, er begyndt i vuggestue, verden åbner sig for hende og hun får rigtigt mange oplevelser - meget at bearbejde i drømme og derfor også meget urolig søvn.
Det er derfor helt naturligt at hun lige nu søger større fysisk kontakt med jer end tidligere og derfor handler hendes opvågninger ganske rigtigt som I siger, sandsynligvis om at hun søger trygheden og nærheden.
Nogle forældre vælger at tage en stor madras på gulvet i børneværelset og lægge sig med barnet på madrassen. Man skal her naturligvis sikre sig at hun ikke går eller kravle et sted hen i søvne, hvor hun kan komme til skade. Men det kan være en måde at lære hende at sove på eget værelse og samtidig give hende fysisk ro. Andre vælger en madras på gulvet i soveværelset, så hun om natten bliver lagt der og man kan stadig holde hende i hånden, berolige hende med ord og små lyde, men så hun fortsat sover for sig selv. Det kan være lettere at komme fra en madras til egen seng, end fra smørhullet til egen seng ... Principperne her bruges dog ofte til lidt ældre børn, men det kan naturligvis forsøges:o)
Man kan faktisk også nogle gange være heldig at det kun er et par timer barnet ligger i dobbeltsengen og så flytte hende tilbage til egen seng igen. Altså at I putter hende i egen seng, lader hende falde trygt til ro der, når hun så vågner og søger jer så tager hende med ind i jeres seng og når pladsen bliver for trang, så løft hende ind i hendes egen seng igen, hvor hun så kan sove til næste morgen tidlig.
Der er altså ingen faste regler, mange måder at gøre tingene på og jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt på vej til at vælge en metode, som måske vil du for jer:o)
Med hensyn til vitaminer, så er det ikke noget børn skal have. Normalt vil de blive dækket fint ind hvis de spiser en god, normal og varieret kost. Mange børn bliver dog meget selektive omkring deres mad efter 1 års alderen og her kan det være udmærket at supplere med en multivitamin-tyggetablet til børn fra 1 år. Man skal så være opmærksom på at børn i den alder endnu ikke kan tygge noget så hårdt og derfor bør den knækkes over i kvarte eller knuses og gives sammen med lidt frugtmos eller yoghurt. Det kunne godt lyde som en mulighed for jer.
Andre vælger at tilbyde barnet ACD dråber indtil barnet kan tygge en tablet, der er dog flere vitaminer og mineraler i en tyggetablet end der er, hvis man giver dråber.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske