Brev:
Hyperaktiv og bider
21. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Hyperaktiv og bider
Kære Helen!
Ja jeg er her allerede igen, selvom jeg har et spørgsmål i køen, men jeg har sådan brug for et råd fra dig ang. vores søn. Grunden til at jeg skriver nu er at jeg i går havde besøg af min mødregruppe og oplevede at min søns måde at være sammen med de andre børn på var.... ja ret så konfronterende.
Jeg har beskrevet ham før, så du ved, hvordan han er rent motorisk. Udover det er han også godt i gang med kan-selv, vil-selv, hvilket formentlig er derfor at han har forandret sig fra at være en tilfreds og nysgerrig lille dreng til at være en ked af det/frustreret dreng, der helst vil sidde på armen hele tiden. Men altså han er stadig hjemme hos mig, og det går alt i alt fint. Jeg synes ikke vi begrænser ham i hans nysgerrighed, tvært imod må han næsten alt - bare det ikke er farligt eller direkte dumt fx. stå op af en varm ovn... Samtidig kan jeg blive i tvivl om han må for meget, for jeg kan jo høre at de andre i min mødregruppe har nogle andre regler end os.
Det der er problemet er at han bider - han bider både hans far og jeg - mest om eftermiddagen/aftenen, hvor jeg tror han både er lidt sulten og træt = altså lidt lavt underskud. Men her igår var han - i ren og skær glæde og kådhed over at se andre børn - ved at overfalde samtlige af dem. Han kravler helt hen i hovedet på dem, råber, river måske lidt i næsen, munden, øjne eller hår, vil gerne sutte/måske bide i næsetippen og kravler også hen over dem. Og det resulterede så i at de begyndte at græde på skift.
Jeg havde sådan håbet at de kunne give lidt igen, men nej. Indtil nu har jeg egentlig kun set det som et tegn på, at han bare bliver så glad, at han ikke helt kan styre det. Men i går virkede de andre som englebørn og Magnus som en værre bisse:( Er han det? Har vi gjort noget forkert - jeg sidder her og får mega dårlig samvittighed over, om jeg har givet ham for lidt tryghed eller andet i den stil...????
Vil lige sige, at jeg jo er der og tager hans hånd, når han vil rive og viser ham i stedet hvordan man aer og siger "aae", men det bliver han vred over og mister helt interessen - ser så det næste barn og så går jagten ellers ind! Puha jeg var lidt ked af det, da de var gået, ved godt vi som forældre er forskellige og det samme er vores børn, men jeg kan jo ikke lade være med at tænke om vi har gjort noget helt galt. Og han starter i vuggestue om en måned, så jeg er bekymret....
I sammenligning med de andre børn så har han også et sindssygt højt aktivitetsnivau. Han kan ikke komme til siddende selv af den simple grund at han ikke er interesseret i det. Han kryber rundt, leger ikke så meget med sine ting, men udfordrer konstant sig selv ved at rejse sig ved stole, op af vægge, døre osv. Kravler under stole og gennem dem og gerne over noget, hvis det er der. Hans far og jeg har snakket om det før - mest i spøg, men efter at se de andre i går tænker jeg: Hvornår kan man se om de er DAMP børn. Ved godt jeg maler fanden på væggen, men bliver nødt til at få lidt luft for min bekymring...
Kan det passe at han har behov for masser af tryghed nu? Som du ved har amningen aldrig rigtig været et hit her (det er ham der har synes det), men jeg er fortsat alligevel - og er faktisk lidt stolt over det. Har også fået ros af min mand og familie for det, og det er jeg glad for, for det har været sejt ind i mellem. Men nu er amningen blevet et hit. Det er helt vildt hyggeligt og dejligt, han falder fint til ro og kigger op på mig og snakker med mig ind imellem, og ja det gør mig endnu gladere for at jeg er fortsat. Men jeg tænker at det så er vigtigt at blive ved indtil han ikke har lyst mere - han er nemlig rigtig svær at få ro på.... Det var vist bare en kommentar.
Nå et mega langt brev igen, men er lidt bekymret og ved nok heller ikke helt hvordan vi skal håndtere det der bideri/riveri.
Kærlig hilsen mig