Svar: Hyperaktiv og bider
21. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
10 måneders alderen er faktisk ofte en rigtig svær alder, ikke bare for barnet, men bestemt også for forældrene. Børn i denne alder har en utrolig stor udforskningstrang, de undersøger alt og har meget svært ved at finde ro. Samtidig har de ofte et voldsomt temperament og det er første gang man som forældre virkelig oplever at her er tale om et selvstændigt lille individ med sine egne meninger og vilje. Det er derfor ikke usædvanligt at forældre med børn i denne alder må tage sig i at tænke "Hvem er dog den lille dreng?" fordi de pludselig ser nogle sider af sit barn, som de ikke har set før.
Det du fortæller lyder derfor fuldstændig normalt og ikke noget du skal være urolig for:o) Børn er forskellige og lærer på forskellig vis, nogle børn er meget stille, meget tænksomme, de sidder ligesom hvor de er sat og studerer nøje, vender og drejer hver eneste lille ting i hånden, åbner det, lukker det osv. Andre børn kravler rundt, åbner skuffer, lukker skuffer, klatrer op, klatrer ned. Man kan lærer på mange måder.
Der er en amerikansk psykolog som hedder Howard Gardner. Han er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på.
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Det kunne f.eks. være din dreng:o)
Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig netop for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen hører mere til i denne gruppe.
Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Netop når man mødes i mødregrupper og andre steder, hvor man er sammen med med alderssvarende børn, så er det let at se hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.
Du skal derfor ikke se det som et nederlag at din dreng udvikler sig anderledes end de andre i mødregruppen. Det er helt okay og det kan faktisk være en styrke ikke at være som de andre:o)
Hans lyst til at bide, hive i hår osv. handler om at han endnu ikke har lært, hvordan man møder andre mennesker. Det er for mig at se et udtryk for ivrighed og glæde over de andre og når han bider så er det ikke for at bide og gøre dem ondt, så er det fordi han stadig bruger sin mund til at undersøge med og fordi der fra et kys ikke er langt til at bide. Når han således bider jer i skulderen, så kan det meget vel være et kærtegn der kammer over:o)
Når han river er det på samme måde ikke i nogen ond mening, han kan endnu ikke styre sine bevægelser og når man vil gribe fast, ae eller bare kærtegne, så bliver det let til riv og slag. Det er helt rigtig det du gør, viser ham hvordan han skal ae, holder ham lidt på afstand af de andre børn, når det bliver for voldsomt osv.
Det er helt rigtigt at din dreng har ekstra meget behov for tryghed lige nu. Det handler om at han nu bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd, han sidder ikke længere så meget på skødet som tidligere, men det nære og tætte har han stadig behov for. Derfor er det rigtig dejligt at du lige nu oplever at han søger brystet lidt mere. Du fornemmer måske også at han især om aftenen når han skal sove har ekstra brug for din nærhed og det skal du selvfølgelig give ham.
Jeg håber du kan bruge mine tanker og at de giver dig lidt ro, - det skal nok gå alt sammen. Din dreng lyder til at være en sund og fin dreng i god trivsel og udvikling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske