Svar: Kost og søvn igen igen
21. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Det lyder som om at I er rigtig godt igang med skemaden og nu også familiemaden. Du må dog gerne give dem mere og mere rigtig mad og er det fortsat lidt svært for Jacob, så er det helt okay, - de har begge behov for supplement af mos ved siden af f.eks. rugbrødshapsere og du må gerne starte med lidt mos til ham, så han er mættet lidt af og så tilbyde lidt hapsere efterfølgende. Til Thea kan du gøre på samme måde, eller gøre modsat, alt efter hvad der fungerer bedst. Man kunne jo godt forestille sig at det rent praktisk var lidt lettere at give dem frokost, hvis hun starter med at spise lidt selv og suppleres bagefter og han starter med skemaden og imens du giver Thea så spiser han selv ...
Det lyder umiddelbart som om at Thea vågner fordi hun er sulten eller tørstig om natten og derfor er det naturligvis vigtigt, at du får givet hende mad nok i løbet af dagen. Men ud over maden så spiller alderen og den udviklingsfase de går igennem dog også ind på nattesøvnen og det er meget normalt at børn i 8 måneders alderen vågner om natten, får sig lagt i en dårlig stilling og har brug for hjælp til at blive puttet igen. Man kan altså ikke udelukke at de natlige opvågninger skyldes alder og udvikling.
Da børnene vågner tidligt kunne du godt flytte morgenmåltidet lidt frem uden at det ødelægge dagsrytmen og således få plads til et mellemmåltid inden formiddagslur.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt eller frugtmos
Flaske og puttes til formiddagslur derefter.
Frokost 12-13: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Du kan også forsøge med lidt godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende bløde stykker små mad, for at se om Jacob bedre kan kapere dette. Mosen ved siden af er fortsat vigtig for dem begge to. Derudover kan de også få agurkestænger at sidde med selv eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 15.30-16: Grød med frugtmos, ½ bolle med smør at gnaske lidt i, frisk blød frugt at sidde med selv. Vand af kop.
Aftens mad kl. 18: Mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser, de må gerne få f.eks. boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, spaghetti/pasta med kødsovs, indmaden af en frikadelle og lidt flødekartofler osv. Som du kan se er det godt med sovs, give lidt ris, mose grøntsager eller andet med sovs og så servere lidt i stykker ved siden af, f.eks. små stykker frikadelle eller lignende. Rester fra aftensmaden kan gemmes og bruges til frokost næste dag.
Kan evt. tilbydes lidt frugtmos til dessert, hvis du har indtryk af at de vil tage imod dette og det vil mætte lidt ekstra.
Ammes eller flaske, hvis du tror det virker bedre og puttes til natten kl. ca 19
Sen aften 23-24: Flaske
Jeg håber at ovenstående plan giver dig en idé om hvordan du kommer lidt videre og får tilbudt dem lidt mere mad, variation og familiemad, samtidig med at de fyldes godt op til natten.
Tidspunktet for deres lurer passer tæt på det jeg har skrevet, jeg har dog, som du kan se, flyttet lidt på tidspunkterne, for at få lidt ekstra mad ind, men det er ikke meget:o)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske