Brev:
Mad, søvn og vænnes af med flaske
21. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Mad, søvn og vænnes af med flaske
Hej Helen...
Håber du har haft en god sommerferie :) Vi har fulgt dit råd fra sidste brev omkring at vænne vores datter af med MME om dagen, så hun fik lyst til og spise mere og det var en stor succes :) Jeg trappede stille og roligt ned på mængden og efter en uge brugte hun hverken formiddag- eller eftermiddagsflaske og fik mere appetit til måltiderne :)
Men der er jo stadig den sidste flaske til natten som jeg overvejer og skære væk og det hænger sammen med at Vigga nu istedet vil have mælk om natten før var det kun engang imellem men nu er det næsten hver nat .... Jeg tror reelt ikke hun har brug for den men vil have den fordi hun vågner og kan ikke finde ro til at sove igen - husker at Elisabeth Pantley skrev noget om, at hvis de forbinder flasken til at falde til ro på jamen så er det også den de vil have om natten for at sove videre.
Hun går i seng ml 19:00-20:00 og sover typisk til ml 02:00-04:00 og så vil hun have flaske og det skal bare være her og nu med gråd og flitsbue! I nat forsøgte jeg med vand i flasken men så blev hun rigtig gal... så skyndte mig og hente mælk inden hun vækkede hele opgangen...:)
Jeg vil mene hun får nok mad i løbet af dagen og jeg har efter opfordring fra den svenske sundhedspl. puttet mere fedt i maden og givet mælk til måltiderne, men det kan hun slet ikke lide...
Dagene og måltider ser sådan ud:
7:00-8:00 står op spiser havregrød + ½ rugbrød med ost og vand.
09:30 lille portion yoghurt med frisk frugt
10:00-11:00 sover formiddagslur
12:00-12:30 Frokost er f.eks rugbrødhapsere, pasta, fisk, grønsager, rester fra aftensmad, lidt frugt og vand af kop spiser her for det meste store portioner, er blevet rigtig god til tyggemad og elsker at spise selv :)
13:00-14:30 sover eftermiddagslur
15:00-15:30 yoghurt med frugt, grød eller ½ rugbrød m pålæg eller grød med frugt
17:30-18:00 aftensmad spiser vores mad plejer og tage en portion til side og tilsætter ekstra mælk og fedtstof, får også frugtmos her og AD-dråber + vand af kop
19:00-20:00 får en flaske vælling ( 200 ml ) til natten.
Vigga er meget aktiv i løbet af dagen er glad og trives er blevet lidt mere temperamentsfuld.
Hun spiser varieret og har appetit på det meste vil bare ikke drikke mælk af kop hvorfor jeg kompenserer med yoghurt, ost og smøreoste + mælk i madlavning.
Jeg har overvejet og lave om på putterutinen og give hende en portion havregrød til natten og trappe ned på vællingen eller bare stoppe helt... Hvad er dine tanker om det eller har nogle råd til hvordan jeg skal gribe det an?
Mit mål er at vænne hende af med flasken og dermed sikre hende en nattesøvn uden og få flaske dels også fordi det tager noget af appetitten til morgenmaden, men selvfølgelig også i håb om mere sammenhængende søvn skal jo snart på arbejde igen...
Undskyld brevet blev lidt langt glæder mig til at høre hvad du synes....
Hilsen Viggas mor :)