Svar: Mad, søvn og vænnes af med flaske
21. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Viggas mor
Det lyder rigtig godt alt sammen og som om at I er ved at få helt godt styr på både indtag af mælk og søvn. Planen for dagen ser rigtig fin ud og jeg synes det lyder helt fornuftigt og rigtigt at forsøge at introducere en godnatgrød inden sengetid og på den måde få vællingen til at udgå. Det vil også være en god idé at tilbyde hende en kop lun mælk som erstatning for flasken inden sengetid.
Du kan på samme måde som du har gjort om dagen forsøge at trappe mængden af vælling/mme ned, så hun tilsidst helt kan undvære flasken. Det samme kan du gøre om natten, hvis hun fortsat vågner kl. 02 og vil have flaske - skær mængden ned stille og roligt, så hun tilsidst helt kan springe over og måske bare nøjes med sin sut i søvne.
Nogle gange er det bedst at stoppe helt. I takt med at hun bliver ældre, vil hun forstå mere og mere hvad det betyder at noget er slut. Når historien er læst, så klappes bogen sammen for historien er slut, når kartonen er tom så skal den smides ud, for så er det slut med mælk. Vi slår ud med hænderne og viser barnet at nu er det slut og det samme skal man gøre i forhold til flaske.
På et tidspunkt er flaskesutterne så gamle at de skal smides ud og her kan man meget fint tage barnet med i processen og smide dem ud. Når hun efterspørger flaske, så kan man vise hende at den er slut, den virker ikke, der er ikke nogen sutter og hvis hun så søger skraldespanden fordi hun husker at de blev smidt ud, så må man forklare "sutteflaske er slut" og så tilbyde et alternativ i stedet. Det kan være en historie, en kop mælk, et stykke agurk, en banan eller lignende. De fleste børn er ikke ret gamle før de af sig selv vil vælge historien fremfor flasken, hvis det kom dertil:o)
Det er helt rigtigt at hvis barnet lærer at det skal have flasken for at kunne sove videre, så vil de naturligt efterspørge flasken, når de skifter søvnfase. Her er det så vigtigt at man forsøger at berolige og betrygge barnet og stiller et evt. tørstbehov men ikke vender barnet til at skulle have større mængder at drikke.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvordan du kan komme lidt videre og det lyder som sagt, som om at I allerede er godt på vej:o) Dejligt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske