Svar: Ændring af madplan?
21. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din dreng får rigtig meget grød og det er meget vigtigt at han nu begynder at få grøntsagsmos og meget mere familiemad. Du kan lave maden selv, bruge rester fra aftensmaden til frokost osv. men derudover må du meget gerne købe middagsretter på babyglas og give ham det. De er ernæringsmæssigt rigtigt sammensat og mange børn kan rigtig godt lide dem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre inden I står op.
Morgen: Havregrød eller müsligrød ligesom nu. Vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør (opskrift følger), ost i stænger, frisk frugt eller frugtmos, vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, det kan være sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende. Grøntsagsmos kan også bruges som pålæg, det kan være f.eks. avokadomos eller ærtemos krydret lidt med f.eks. lidt løg. Tilbydes rester fra aftensmaden det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), det kan være godt kogte pastaskruer, lidt ris med lidt sovs eller lignende. Og så må du som sagt gerne købe et glas babymos på glas, passende til børn på 8 måneder og give ham dette, så han ved siden af sine rugbrødshapsere bliver fyldt godt op.
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Yoghurtgrød, ½ bolle med smør, frisk frugt f.eks. en ½ banan, da han godt kan lide dette.
Aften: Familiemad, igen ris, pasta med kødsovs, fisk af forskellig slags. Kartofler kan moses med lidt sovs, kartofler kan også gives som kartoffelbåde, grøntsager koges og kan moses eller gives i stykker, lasagne osv. alt kan han sådan set få, I skal bare mose det til en konsistens som han kan kapere og samtidig også give ham noget i stykker ved siden af.
Igen kan du følge efter med et glas babymad, en middagsret på glas, så han får hvad han har behov for, hvis du en dag oplever at han ikke spiser så meget af den rigtige mad og du kan også give ham en godnatgrød inden sengetid, ligesom nu.
Ammes og puttes til natten.
Det vil være rigtig godt at han får ligeså meget grøntsagsmos som grød, det er vigtigt for at holde hans mave igang og for at sikre ham vitaminer, mineraler, protein osv. Jo større variation jo bedre og jo mere forebygger du også kræsenhed senere hen. På den måde kan du også gøre måltiderne mere attraktive for ham.
En opskrift på havregrynsboller følger her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
De kan fryses og varmes inden de skal gives.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej og giver lidt forslag til ændring, fortsat held og lykke med det hele og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske