Brev:
Skemad til for tidligt født barn - 7 mdr.
21. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Skemad til for tidligt født barn - 7 mdr.
Kære Helen.
Tusind tak for dine gode råd som du sendte til mig for nogle dage siden omkring Emma.
Jeg har prøvet mig frem, men det virker ikke som om hun helt er klar til de ting som du gav mig af råd. Hun er ikke så god til at sidde med noget endnu hvis man giver hende et stykke frugt klemmer hun på det og taber det, hun prøver ikke og putte det i munden. OG hun ved ikke rigtig hvad hun skal med det.
Du skrev også til mig at hun gerne må få mos og grød 3-4 gange dagligt altså 2 gange mos og 2 gange grød, men det kan jeg ikke rigtig få til og passe ind. Jeg ammer hende stadig en gang om natten og så får hun engang i mellem havregrød med lidt frugtmos i til morgenmad, andre gange ammer jeg hende og det er fordi hun godt kan sove 3-5 timer, hvis hun bliver ammet om natten og så vågner hun først omkring 8-9 stykker om morgnen, og så ligger jeg hende ind og sover til formiddag men det er hun ikke rigtig tilfreds med da hun godt ved at hun skal ammes.
MEN så skal jeg jo vente 1½-2 timer før hun må få noget igen da hun så vil få for meget af en gang og hun bliver meget utilfreds hvis man så ligger hende i skråstolen eller sidder med hende bagefter. Men jeg giver hende stadig kun ½ dl. mad, hun kan måske godt klare 1 dl.?
Om eftermiddagen får hun lidt frugtmos og bliver ammet sidst på eftermiddagen og bliver så lagt ind og sove, men der kan hun godt græde lidt når jeg har lagt hende ned selvom jeg har ammet hende en halv times tid.
Om aftenen når hun har fået sin grøntsagsmos, skal man også sidde med hende et stykke tid, så hun kan blive ammet i løbet af aftenen, men indimellem der kan hun blive vældig utilfreds hvis ikke det er lige efter. Hun knider i sine øjne og virker træt, men græder hver gang vi har lagt hende i seng, så vi må tag hende op og trøste hende.
Hvad skal vi gøre?! Det virker som om at hun ikke rigtig har vænnet sig til det med at få skemad endnu og vil helst ammes.
Eller at hun tror at når hun har fået skemad så skal hun ammes bagefter. Men vi lader hende gerne ligge og græde og så på et tidspunkt overgiver hun sig og hun falder i søvn og sover i ca. en times tid nogle gange 2. Om sen aften når jeg har ammet hende ved 22-23 tiden kan hun godt sove til midt på natten hvor hun så vågner igen.
Håber du kan svare på mine spørgsmål.
De bedste hilsner fra
Dorte