Svar: Mad og søvn rytme
22. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Stine
Det er altid svært at sætte mængde på mad, for nogle børn spiser lidt og andre spiser meget. Det vil sige at det for nogle børn er fint kun at spise 1 dl. grød og andre spiser 2½dl før de er mætte. Det samme omkring brød, nogle spiser ½ skive, andre spiser 3½ skiver, det er igen forskelligt.
Det vigtigste er derfor heller ikke så meget mængden men rutinen omkring det at sidde ved bordet og dermed genkendeligheden. Det er vigtigt at børnene ved, at når de sidder i deres høje stol ved bordet, så er det fordi de skal have mad og så skal de naturligvis spise. Men at der nogle dage glider mere ned end andre, det er helt okay.
Derudover er det en rigtig god idé, hvis man kan variere måltidet lidt, så der altid er lidt forskelligt. Altså f.eks. fortsat sammen med rugbrød til frokost giver lidt grøntsagsmos, lidt rester fra aftensmaden osv. Så gør det ikke så meget at barnet kun spiser ½ dl. mos, 4 stykker frikadelle og nogle små brødhapsere og lidt majs - samlet giver det alligevel lidt og fra forskellige fødegrupper og det er rigtig fint.
I forhold til børn der er født før tid, er det generelt en god idé at gå ud fra en alder, der ligger mellem deres biologiske alder og terminsalder - det vil sige en plan, der i jeres tilfælde passer med børn på ca 8 måneder.
Det betyder at det normalt vil være passende med 3 flasker dagligt og da de ikke er meget sultne efter grød om morgenen, så synes jeg du skal starte dagen med en flaske. Planen du har sendt ser i øvrigt vældig fin ud og jeg har ikke mange ændringer, mit forslag til en rytme kommer her:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgenlur 8-9 sover ca 1 time.
Formiddag 9-10: Havregrød med frugtmos og frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, rognguf, tun og lignende, rester fra aftensmaden, det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fisk), godt kogte pastaskruer, lidt ris med lidt sovs eller lignende. Det er også en god idé fortsat at tilbyde dem grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være en rest eller du kan købe mos på glas svarende til 8-9 måneder.
Puttes til middagslur ca kl. 13 med en flaske
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, evt. lidt tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper evt.
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, Vand af kop. Fortsat tilbyde mos og ved siden af så mad i stykker. De kan spise med fingrene eller med en gaffel. Ske må I fortsat hjælpe med.
Kan bades, og evt. suppleres med en grød inden sengetid, så I er sikre på at de ikke er yderligere sultne
Puttes til natten ca 19.30-20 med en flaske
Jeg har i planen brugt de tider for lur og mad, som du selv har stillet op. Da de vågner meget tidligt og tilsyneladende ikke vil sove videre der, så er det naturligt at de har behov for en tidlig morgenlur. Dette påvirker naturligvis dagens rytme, så de forsat ofte har behov for en powernap sidst på eftermiddagen, hvilket mange i deres alder ikke længere behøver. At de har behov er dog helt okay, de puttes jo fortsat til fin tid om aftenen.
Som sagt er 3 flasker ofte nødvendigt for at sikre mælkebehovet og jeg har her valgt at starte dagen med flaske og bibeholde flaske inden middagslur, da det lyder som om at den plan vil fungere bedst hos jer. Andre vælger helt at undvære flaske i løbet af dagen og giver i stedet flaske sen aften mod at få en roligere nattesøvn. Hvis dine drenge dog sover godt om natten, så er der ikke grund til at ændre på dette.
De fleste børn er således 10 måneder inden de helt kan undvære mælk fra kl. 20 til næste morgen tidligt kl. 06 ... Det er mange timer uden mælk. Enkelte børn kan dog godt og indtager fint deres mælkebehov om dagen, hvorfor vand om natten er et udmærket tilbud, - det er relevant nok at børn vågner i det tidsrum fordi de er tørstige - især i øjeblikket, hvor det er ret varmt:o)
Med hensyn til rytme og vækning, så er det normalt ikke nødvendigt at vække børn fordi de automatisk vil regulere deres søvn ind selv. Det vil sige, at hvis de en dag pludselig sover meget længe om formiddagen, så vil de sove en kortere og senere middagslur og således ikke behøve 3 lure den dag. Det samme vil ske, hvis de f.eks. sover 1 time om formiddagen og så sover et par timer eller mere over middag - så vil de også kunne springe powernappen over kl. 17 og fortsat blive puttet kl. 19.30.
Hvis de begynder at sove så meget om dagen at de vender op og ned på nat og dag, så er man nødt til at vække dem, sørge for at de spiser, leger, er aktive osv. i dagtimerne og hjælpe dem til at sove om natten.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske