Svar: Plan for dagen og udvikling
22. juli 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Majken
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, bortset fra at jeg ikke synes børn skal have riskager som mellemmåltid 2 gange dagligt. De indeholder næsten ingen næring og fylder enormt meget i de små maver - riskager er ikke sufficient kost, hvorfor serverer vuggestuen dog det ....:o)
Du fortæller at Noah ofte ikke sover særlig lang middagslur og alligevel vågner han kl. 05 og kan ikke sove mere. Jeg tror desværre ikke at der er så meget at ændre i jeres tilfælde, vi må gå ud fra at han vågner fordi han er udhvilet og da han falder fint i søvn om aftenen, så er der ingen grund til at ændre på dette. At putte ham senere, vil sandsynligvis ikke gøre nogen forskel om morgenen og da han ikke indhenter det forsømte til middag, så er det sådan han har behov for at sove.
En middagslur er dog stadig vigtig og det er klart at I oplever en gladere og mere rolig og tilfreds dreng, når han har sovet en god middagslur og søvnbehovet er dækket. Derfor er det vigtigt fortsat at holde fast i at han får denne lur og forsøge at sikre at den ikke kun varer 45 minutter, men at han hjælpes til der at sove lidt videre:o)
Han kan fint få grød i vuggestuen, når han er ankommet der, i stedet kan han så hjemme starte dagen med en kop lun mælk og måske en banan. Derudover vil jeg jo så gerne have lidt sundere mellemmåltider, mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 06: En kop varm letmælk og en banan, det må være en hyggelig måde at starte dagen på. Afleveres derefter i vuggestue.
Morgen 7:00: Havregrød lavet med letmælk, vand eller mælk af kop. Spises i vuggestuen.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, evt lidt marmelade, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftenen medgives. Det kan være en frikadelle der skal gnaves eller lidt kogte pastaskruer, kyllingelår eller lignende. Også gerne agurkestænger, gulerodsstænger, rød peberfrugt med - skåret i mundrette stykker, som er til at tygge og ikke tager alt for lang tid at komme igennem. Ærter og majs kan også gives med i en lille bøtte. Vand af kop.
Sover middagslur
Eftermiddag 14:00 Grød eller bolle med smør eller evt rester fra madpakken
Sen eftermiddag 16:30 En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Evt. en frugtgrød med mælk til dessert, vand eller letmælk af kop.
Puttes til natten med sin flaske, så han får sin movicol ca 19.30
Som du kan se ligner planen her din meget og det fungerer fint med både vuggestuetider og Noahs behov:o)
Med hensyn til at stå skiftevis på den ene og den anden fod, så hænger dette sammen med måden han øver sig i at gå på. Øver sig i at finde balancen og mærke sin egen styrke. Med hensyn til at stå på tæer, så gør børn nogle gange dette en overgang. har han sko? Ellers er det en god idé at give ham sko nu, hvor han er begyndt at gå mere rigtigt rundt. Skoene kan også hjælpe ham med at holde foden nede.
Hvis han fortsat bliver ved med at gå på tæer, så kan du få en børnefysioterapeut til at se på det, måske er der en ansat i kommunen du kan ringe til. Det er som sagt ikke unormalt at børn starter med at gå lidt på tæerne og så senere kommer ned på flad fod, men gør de det ikke, så vil en fysioterapeut kunne vise jer nogle øvelser og vil evt. med en specielbørste stryge barnet under fodsålerne.
De fleste børn er 16 måneder inden de helt forstår at man stadig er der, selvom man ikke kan ses. Indtil da tror de at de er alene, at de er blevet forladt, når man er ude af syne. Noah ved derfor ikke endnu at I kommer efter ham, det er han igang med at lære og det er naturligvis vigtigt at han føler sig tryg ved personalet og kan bruge dem som omsorgspersoner, når han mangler mor og far. Det kan være svært at opbygge et tillidsforhold til personalet, når han har været meget syg, institutionen lukket osv. Derfor er det naturligt at det tager lidt længere tid for ham at falde til.
Det lyder dog som om at han er godt på vej, han er glad kort tid efter I her gået og er nu også på vej til at interessere dig lidt for de andre børn. Det lyder som om at han er ved at få lidt mere overskud og det er rigtig dejligt. Børn leger dog mest ved siden af hinanden indtil de er et par år. Det er først omkring 2 års alderen at børn rigtigt begynder at lege sammen:o)
Med hensyn til hvor meget han forstår, så er det rigtig meget. Selvom han endnu ikke taler så meget selv, så forstår han mange af de ord I siger. Når barnet er 14 måneder så begynder det motorisk at kunne flere ting og vil således også rent sprogligt kunne begynde at følge en sproglig opfordring - klappe hænder, kaste en bold og lignende. I den alder begynder barnet også at pege på ting, række ud efter noget, vise dig et stykke legetøj og vil gerne have dig til at sætte ord på hvad det er. Det er små ord som barnet bruger, f.eks. peger han på en bil og siger "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger 'de' i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte 'bar' og mor som 'maaa' eller 'mo'. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord. Det lyder således fint at jeres børn er begyndt at bruge små ord som nej, mam (mad), hej, tak osv.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, det lyder som sagt som om at Noah er godt igang på alle måder og trives. Rigtig dejligt, ha en fortsat god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske