Svar: Mælkeproduktionen daler
21. marts 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Anja
Det er jo meget svært at gå konkret ind i, hvad der sker hos jer da jeg jo ikke har mulighed for at følge jer tæt. Men som du ved, så handler det jo om udbud og efterspørgsel - jo mere din datter dier hos dig, jo mere mælk.
Det vil sige at når du giver erstatning, så tager dette naturligt pladsen eller lysten op for at spise hos dig, hvorfor din mælkeproduktion nedsættes. Du er dog nødt til at tilbyde din datter en flaske, både for at hun fortsat trives og også for at tilføre tilstrækkelig energi så hun kan arbejde ved brystet. Det er meget fint at du lægger hende til brystet først og så tilbyder hende flaske bagefter, for på den måde både at bibeholde amningen, men også sikre hendes trivsel i øvrigt.
Bruger du en malkemaskine? Det kunne være en god idé at øge din mælkemængde ved at begynde at malke ud, hvis du overhovedet har overskuddet til det. Malkemaskiner kan lejes for rimelige penge. En malkemaskine kan ikke stimulere dig på samme måde som din dattter kan, hvorofr kvinder som kun stimulerer med maskine også ofte vil opleve et fald i mælkeproduktion efter et par måneder, men for jer kan det evt. være en løsning, da du jo fortsat også ammer. Derudover er der jo den tillægsgevinst at din datter så kan få den mælk, som du har malket ud og ikke få så meget erstatning.
Efter udmalkning vil der i løbet af to timer være dannet mere end 40 pct mælk igen. Hvis din datter så bliver lagt til igen, vil der fortsat være noget at få. Jeg tænker derfor at det kunne være en løsning for jer.
Sørg derudover for at skifte imellem de forskellige ammestillinger, simpelthen for at få stimuleret brystet bedst muligt. Amning om natten er også meget vigtigt for at øge mælkeproduktionen, da man om natten producerer mere mælkestimulerende hormon.
Om zoneterapi kan virke ved jeg ikke og jeg kan derfor ikke rådgive dig omkring dette.
Tilsidst vil jeg lige sige, at man jo kan være en ligeså god mor selvom man ikke ammer sit barn. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne men i hjertet:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske