Svar: Mad og spise selv
22. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Birgitte
Dejligt at høre at det går så godt og jeres plan for dagen ser også fin ud. Det er rigtig godt at Katrine nu er igang med mere rigtig mad og så dygtig hun er til at spise mad i stykker. Rigtig fint at hun mestrer pincetgreb - det må du gerne dyrke ved at give hende lidt mere mad i stykker. Hun har sandsynligvis dog fortsat behov for mos ved siden af for at blive mæt nok, så at supplere med lidt grøntsagsmos ved siden af rugbrød er rigtig fint.
Det er rigtigt at hendes mælkeindtag via flaske nu skal nedsættes og det vil være rigtig fint, hvis du kan komme ned på 400ml mme dagligt og så derudover supplere med lidt tykmælk, neutral sødmælks yoghurt, A38 eller lignende som du søder selv med lidt frugtmos, frisk frugt, friske bær. Det vil være et sundt alternativ til grød og du kan på den måde variere lidt i løbet af dagen og i løbet af ugen. Hun interesserer sig naturligt for alt nyt og derfor er det rigtig godt at introducere så meget forskelligt som muligt. Også fordi hun efter 1 års alderen spiser mindre og meget mere selektivt, så jo mere I kan få hende til at spise og smage på nu, jo bedre er det og jo mere forebygger det kræsenhed senere hen.
Det kan være en rigtig god idé at sætte hende for siden af bordet i stedet for at hun sidder og troner for bordenden: Hun er jo også i en alder, hvor hun godt ved og er meget bevidst om hvordan hun får en reaktion fra jer og får jeres fulde opmærksomhed:o)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med 200ml mme eller du kan vælge kun at give 100 for at se om det kan give plads til lidt mere morgengrød kl. 8.
Morgen 8, morgenmad: Havregrød, øllebrød eller lignende, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, frisk frugt eller bær, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden mælk
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, rognguf. Rester fra aftensmaden det kan være stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, lidt kogte ærter, majs, gulerod eller lignende. Evt. supplere med lidt grøntsagsmos. Vand af kop.
Puttes til middagslur mellem 13-14 evt. med 100ml mme på flaske - dette dog kun hvis hun har fået 100ml tidlig morgen. Har hun fået fuld mængde om morgenen, så er det også muligt helt at springe flasken over her og så vil hun måske bedre kunne spise sit eftermiddagsmåltid.
Eftermiddag 16: En portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt med rugbrødsdrys, frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt, friske bær, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Fortsat noget der er moset og noget i stykker. Det kan være kartofler moset med sovs og så stykker af frikadelle ved siden af. Hun kan også sagtens få lasagne, spaghetti/pasta med kødsovs, farsbrød, madpandekager og lignende.
Evt. en portion frugtgrød med sødmælk til dessert. Vand eller sødmælk af kop.
Puttes til natten med en flaske erstatning på ca 200ml.
Som sagt kan du give hende mere mad i stykker, det kan hun fint spise med fingrene eller med en gaffel. Skemad har hun fortsat behov for hjælp til:o)
Jeg håber mit forslag til en ny dagsplan passer og giver jer lidt idé om hvordan I kommer videre. Som du selv skriver, så lyder det som om at Katrine stortrives, det er rigtig dejligt.
Rigtig god sommer fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske