Svar: Hvor meget mælk ved siden af grød og mos?
22. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Betina
Som udgangspunkt er det fortsat vigtigt at din datter indtag af mælk er større end hendes indtag af skemad og det lyder umiddelbart som om at hun spiser ret store portioner grød og mos, hvis du bruger ca 70-100ml mme i en portion. Ved siden af dette kommer vel lidt vand + grødpulver eller ...?
Jeg er helt enig med dig i at det vil være godt fortsat at tilbyde hende skemad og at hun også gerne må få skemad 2-3 gange dagligt, når hun fylder 6 måneder. Det vil dog være en god idé at nedsætte mængden af skemad lidt, så der fortsat er plads til mælk efterfølgende. Det betyder altså at hun fortsat har behov for 5-6 flasker i døgnet - nogle børn kan godt nøjes med 4 flasker i døgnet, men så er det fordi de så drikker 200ml i hver flaske og det er jo ikke tilfældet for din datter.
Det samme gør sig gældende med hensyn til den sene aftenflaske. Det kan være meget problematisk at fjerne denne fordi hun så simpelthen ikke får sit mælk og væskebehov tilstrækkeligt dækket og det er langt at foretrække at give den sen aften og ikke i løbet af dagen, fordi der så er mere plads til den rigtige mad der. De fleste børn vil faktisk være ca 10 måneder inden de ikke længere behøver mælk sen aften ...
En plan for dagen med 3 måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Formiddag 9: Grød med frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 med en flaske mme
Frokost 12: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30-14 med en flaske mme
Eftermiddag: Flaske
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Nat 24-06: Sover igennem uden mælk
Som du kan se er der i denne plan plads til både 3 måltider skemad og 6 flasker, det kan sagtens være at hun nogle gange kun drikker 80-100ml mme, f.eks. inden sine lure, men det tæller også med og det er vigtigt så hun ikke kommer i underskud.
Hun skal helst nå op på 750ml mme dagligt og helst ved siden af skemaden. Ellers må du forsøge at sætte mængden af skemad lidt ned og se om det hjælper på hendes mælkeindtag og så må man i stedet netop lave grød og mos med mme, så hun på den måde får lidt ekstra. Men det er altså ikke kun mælk, men også væske der er tale om og derfor vigtigt. Man kan altså ikke erstatte flaske med skemad med mindre man er sikker på at hun indtager væske nok på andre tidspunkter ... :o)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej og selvom det er hårdt at hun nu ikke længere ammes, så tænker jeg at det var en god beslutning. Det lyder også som om at du har fået en mere rolig og glad pige nu og selv har fået lidt mere overskud:o)
Fortsat god dag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske