Brev:
Angst for at sove - 15 mdr.
22. juli 2008
Alder:
15 mdr.
Angst for at sove - 15 mdr.
Hej Helen.
Som du sikkert kan huske, har Victoria haft en meget turbulent nattesøvn pga. sygdom og mellemørebetændelse. Hun sover stadig ikke igennem og har aldrig gjort det og det har vi (mest mig, da min mand arbejder om natten) lært at leve med. MEN hun plejer at falde fint i søvn. Vi plejer at kunne lægge hende kl. 19.00, give hende sutten, tænde for hendes spilledåse, sige godnat og mor/far elsker dig og så var der ro indtil mellem 21 og 24, hvor natteroderiet så begynder.
På det seneste er hun begyndt at reagere som om hun er angst for at komme i seng. Hun kryber helt om i nakken på den af os, der forsøger at bære hende hen i nærheden af hendes seng. Hun skriger som aldrig før, når vi lægger hende og det tager 5 til 10 minutter at få så meget ro på hende, at man kan sætte sig ved siden af sengen og lægge en hånd på dynen og prøve at få hende til at sove. Hun skal sove tungt, før man kan forlade hendes værelse og der kan oftest gå en time til halvanden.
Da hun deler værelse med Isabella, bliver problemet ekstra stort, for Isabella vil gerne i seng kl. 20.00, men mange gange må vi sidde med hende inde i stuen og vente, til vi er sikre på, at Victoria sover dybt nok. Isabella bliver træt og vrissen, når klokken nærmer sig 20.30 og hun ikke må komme i seng. Selv herefter kan vi risikere, at Victoria vågner og så starter hele seancen igen. Min mor har passet pigerne i 3 dage hjemme hos os mens min mand og jeg tog os lidt tid til hinanden. Børnene er aldrig blevet passet før pånær Isabella en enkelt gang mens vi var til bryllup. Min mor siger, at intet er hændt og at de begge faldt i søvn som små engle.
Hvad skal vi gøre? Vi har prøvet at snakke med hende om, hvad vi gør for at forberede hendes nattesøvn mens vi gør det, eks. nu finder mor nattøjet frem og du skal have det på sammen med en frisk ble og have børstet dine tænder. Nu ryster vi dynen og putter dine sovedyr. Her bliver hun allerede ængstlig og småklynker og klamrer sig til os. Vi putter hende og beroliger hende og fortæller hende, at vi bliver hos hende og vil være der, når hun vågner. Det hjælper bare ikke rigtig.
Vi kan ikke finde på mere. Vi har prøvet at lade hende blive oppe, men hun overgiver sig ikke, hun gnider øjne og pyldrer, men går amok, når vi prøver at putte hende. Vi har også prøvet at lade hende græde i 2 min. og vendt tilbage til hende og gået fra hende igen i 5 min., men det er synd, da der ikke er tale om hylen og klynken, men krampegråd. Det hjælper os ikke, da hun ikke holder op med at græde, vi sidder bare i stuen med skuldrene trukket op om ørerne.
Jeg har overordentligt svært ved at passe mit arbejde tilfredsstillende, da min nattesøvn er afbrudt og vi ingen voksentid har herhjemme. Alt drejer sig om børn og hvis vi ikke havde truffet beslutningen om at blive sammen uanset hvad, tror jeg, at jeg var blevet enlig mor forlængst. Heldigvis har jeg den mest tålmodige og godhjertede mand, der ligesom jeg tror på, at vi engang får mulighed for at være mand og kone og ikke "kun" far og mor.
Kærlige sommerhilsener
Isabellas og Victorias mor.