Svar: Start på at sove selv
22. juli 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Pia
Når man er 12 måneder gammel, så forstår man endnu ikke at mor og far er der, selvom de ikke kan ses. Når I går fra jeres dreng, så føler han sig naturligt forladt, han kan ikke forholde sig til at I er i stuen ved siden af og at han derfor roligt kan lægge sig til at sove.
På den ene side er det derfor godt at far er der, så er han jo ikke alene og far er i princippet en ligeså god omsorgsgiver som mor - på den anden side, så er det også synd at det er far, der er der, hvis mor bare ved sin tilstedeværelse kunne få jeres dreng til at falde i søvn mere roligt. Det ville skåne jer alle for meget.
Jeres dreng er vant til at falde i søvn i din favn, når han bliver ammet. Han er således vant til tæt fysisk kontakt og det får han ikke, når han er bag tremmer, du er gået ud og far er på en madras på gulvet ... En mellemstation kunne derfor være at far lagde sig med ham på madrassen og gav ham masser af fysisk kontakt, kærtegnede ham, nussede med ham osv.
En anden mulighed var at du ammede ham på værelset og fik ham til ro med brystet der og evt ammede ham liggende på madrassen, så han vender sig til at sove på sit værelse og føler sig fuldstændig tryg ved det, så kunne I bagefter begynde at putte ham i egen seng. Liggende på madrassen sammen kan du også stille og roligt gå over til at læse en historie og han får en kop mælk - en rutine der er lettere at flytte videre til hans egen seng.
Det lyder således som om at I er gået en lille smule for hurtigt fra det ene til det andet og at en mellemstation ville være godt og mere roligt for jeres dreng. Det er vigtigt at han falder i søvn på en rolig og rar måde, hvis han skal sove videre roligt - ellers er det at han vågner op hver gang han skifter søvnfase og græder igen.
Så mit råd er at mor her i begyndelsen er lidt mere på banen omkring putning fordi det er det jeres dreng er vant til og føler sig mest tryg ved, amning på værelset, gerne på madrassen på gulvet. Stille og roligt erstatte amningen med en godnathistorie og en kop mælk og så erstatte mor med far, når der er ro på putningen og jeres dreng kender ritualet og rutinerne derom.
Lige nu er der alt for meget nyt, amme i stuen, eget værelse, puttes af far, egen seng ...
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske