Svar: Hvad sker der ved putningen?
22. juli 2008
Alder:
3 år
Kære Signe
Tak for dit brev. Som jeg forstår dit brev, så er der normalt ikke problemer med at putte jeres datter, men nogle gange så bliver hun rigtigt ked af det og kan ikke finde ro og har svært ved at overgive sig til søvnen.
Hvad siger hun? Hvad sker der mere præcist? Hun må med den alder hun har nu kunne give dig et hint om hvad det drejer sig om, at hun er bange, bare gerne vil have at du skal sidde hos hende, at hun vil have en ekstra godnathistorie eller lignende. Hun må sige noget, fortælle dig lidt om hvad der sker og hvorfor hun er ked af det?
Der sker rigtig meget i hendes liv, som du selv er inde på og der er meget hun skal forholde sig til. Både at din mave vokser og at der komme en lillebror snart. Hun ved godt hvad en baby er, men hun ved endnu ikke hvad det kommer til at betyde, hvor meget det vil påvirke hendes hverdag. Hun hører dog at det er noget I taler meget om og andre i omgangskredsen taler meget om. Pladsen på dit skød bliver mindre og mindre og du løfter hende heller ikke som du gjorde tidligere. Der bliver ændret på værelse, seng, noget af hendes legetøj skal overgå lillebror osv. - Der er meget at forholde sig til.
Samtidig oplever hun rigtig meget i løbet af dagen, hun har en alder nu, hvor hun leger med andre børn og også oplever den modstand det nogle gange giver. De vil jo ikke nødvendigvis det samme som hun gerne vil, de skubber, tager ting fra en, stiller krav "du må kun være med, hvis du vil være hund" eller hvad det nu kan være. Og så fortæller du at I har haft nogle dejlige med meget hårde dage.
Det hjælper nogle gange at sætte sig på sengekanten og tale lidt om dagens forløb og alle de ting der sker og også nogle gange tale om det der skal ske. Ved at tale om dagens forløb, så får hun en masse tanker bearbejdet og vil derefter bedre kunne falde til ro. Man kan således godt, de aftener, hvor du oplever at hun har svært ved at give slip på dagen, sætte dig på sengekanten og tale lidt med hende om den dag I har haft. "Sikke en dejlig dag, så tog vi ud til mormor og så ..."
Jeg tænker at du har fuldstændig ret i at din datter simpelthen er fyldt så meget med indtryk og oplevelser at hun om aftenen ikke kan give slip og overgive sig til søvnen. Det kender vi også fra os selv - tankemylder og vi kan ikke sove. Så hjælp hende af med nogle af alle hendes tanker og se om hun så ikke falder roligere i søvn:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske