Brev:
Madstrejke, vil ikke tygge
22. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Madstrejke, vil ikke tygge
Kære Helen...
Ja så jeg tilbage igen, med min meget snart 10mdr (4.aug.) gamle søn, og igen drejer det sig om mad og mælk.
Her den seneste uge er han gået i total mad strejke, dvs. han vil hverken have hjemmelavet eller købt mad, og mælk er slet ikke en mulighed det har han ikke kunne fordrage fra spæd. Han drikker det ikke, hvis han er vågen. Så han lever af ja, 1-2 skeer mad pr. måltid tilbudt og en enkelt gang om dagen en smule grød, ca. ½ dl.
Det gik ellers lige så godt med en rytme for dagen og hvad han fik. Jeg har prøvet at variere så meget som muligt, for at fastholde ham i at mad er en god ting.
Vores dag plejede før den seneste uge at se sådan ud:
Kl.06: Gives han sovende en flaske MME 200ml.
hvis ikke vi giver ham den sovende tager han ikke flasken
Kl.8.30-9: Havregrød med frugtmos, drikker vand til.
Sover formiddagslur fra ca. kl.10-12
Kl.12-13: Grøntsagsmos m/ kylling,kød eller fisk. Nogle dage grød. Frugt som dessert.Drikker vand til.
Sover eftermiddagslur ca.kl. 15-17
Kl. 17-18: Vores aftensmad i baby udgave, uden salt, med MME og lidt ekstra fedtstof. drikker vand til.
Kl.22-23: Flaske MME 200ml.
Mængden pr. måltid er max.1½ dl.
Mit problem er udover han er i madstrejke, som jeg ikke forstår hvorfor han er (der er ingen tænder på vej at se, eller anden sygdom), at han nægter kold frokost. Dvs. rugbrød har jeg afprøvet med ham i alle afskygninger, og med alt slags pålæg eller bare smør. Det nægter han at indtage. Jeg har prøvet at holde pause med at tilbyde det, også et par uger efter prøve igen - men med samme resultat.
Desuden er han virkelig dårlig til at tygge. Til trods for han har 8!! tænder, 4 i undermunden og 4 i overmunden. Ja så forstår han ikke helt hvad han skal bruge dem til. I starten tænkte jeg at det bare var et spørgsmål om tid, og fingremad i lange baner så skulle han nok lære det, men nu tænker jeg om han mon er lidt bagefter, eller kan jeg overhovedet forvente at han kan finde ud af at tygge 9½mdr. gammel?
Vi havde en meget dramatisk episode for ca. 1½ uge siden hvor han gik kløjs i et stykke agurk, han havde åndenød og var begyndende blå. Det krævede hurtig førstehjælp at få det stykke op igen, da han tydeligvis ikke kunne hverken hoste eller kaste det op. (Jeg er lykkelig den dag idag at jeg havde sat mig ind i førstehjælp til babyer, ambulancen kom først et helt kvarter senere!). Det gjorde at jeg selvfølgelig nu er rent ud sagt bange for at give ham fingremad, problemet som jeg ser det, er at han har tænderne til at bide for store stykker af fx. en agurkestav, men ved ikke hvad han skal gøre med det i munden, og prøver at sluge det. Føler lidt at stadiet med at sutte det blødt for så at tygge det til at sluge det er gået forbi ham.
Konsistensen af det mos jeg laver til ham skal jeg stadig stadig mose med en gaffel så godt som muligt. Giver jeg ham mad i stykker, spytter han det ud igen, og får ikke spist noget fordi han bliver hysterisk over at jeg giver ham det i stykker. Det skal moses eller ingenting. Fingremaden har jeg også prøvet i meget meget små stykker, men enten spytter han det ud eller går kløjs i det for så at hoste det op.
Får han mælk nok af en dreng i denne alder? Han nægter at drikke sødmælk i kop ved måltiderne, af en eller anden grund smager det ham ikke, selvom han på et tidspunkt fik det til hvert måltid.
Han vejer ca. 10kg og er 79cm (født 4330g 53cm).
Han har lige lært at kravle, og stå op, og sidde selv
Puha det var langt, undskyld, men jeg er så frustreret i øjebliket over at han ikke vil spise og heller ikke vil lidt nyt som at tygge.
Mange mange taknemmelige hilsner
SM