Svar: Madstrejke, vil ikke tygge
22. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Kære SM
Jeg kan godt forstå at du er frustreret og det lyder også som om at I har forsøgt rigtig meget - men uanset hvad du giver ham, så lyder det ikke som om at han spiser særlig meget og med den alder han har nu, så tænker jeg at det er rigtig vigtigt at han tilbydes familiemad. Der er ingen grund til at du står og laver specielle retter til ham, han burde kunne spise det samme som I andre ...
Jeg kan dog godt forstå at du er blevet bange for at han får noget galt i halsen, det lyder også som en meget voldsom oplevelse for jer alle og den vil naturligvis sidde i kroppen længe.
Det er fint med flasken tidlig morgen og sen aften - de 400ml er det han har behov for indtil han er 12 måneder gammel. Hvis du tror at flasken om morgenen påvirker hans indtag og lyst til at spise havregrød, så kan du skrue mængden lidt ned og i stedet bruge tilsvarende mme i grøden - det vil være okay i jeres situation at gøre det sådan. Men som sagt er 2 flasker (400ml) dagligt rigtig fint og dækker hans behov.
Ved siden af dette kan han så få en portion yoghurt, ost, lidt sovs osv. som en del af en varieret kost. Da han ikke er glad for rugbrød, så synes jeg at du skal give ham brød af anden slags. Du kan sagtens købe fiberholdigt brød uden hele kerner, som er lysere - Schulstads levebrød kunne f.eks. være et udmærket alternativ. Du kan også bage boller selv, det er ofte et stort hit og hele familien vil elske f.eks. havregrynsboller. På den måde vil I også spise det samme.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
De kan fryses og varmes i ovnen til senere brug, hvis I ikke spiser dem alle på en gang ...
Han burde kunne tygge med den alder han har, det er dog fortsat helt okay at han ved siden af mad i stykker har brug for mad der er moset og det skal du naturligvis give ham, så han får hvad han har behov for. Han skal altså tilbydes begge dele - mad der skal spises med ske og mad der skal tygges.
Han har en alder nu, hvor mange børn begynder at lukke munden for skeen og ofte er det et udtryk for at de gerne vil spise selv. Derfor er du nødt til at imødekomme ham ved at tilbyde mad som han kan spise selv. Han har brug for mad i stykker for også at træne sit pincetgreb og han kan også lære at spise med en gaffel.
Hvis han mundmotorisk har svært ved at finde ud af, hvad han skal med maden - tygge den eller synke den, så vil det være rigtig godt at du holder dig til en regel om at den mad, der gives på ske, den er så lind i konsistensen at den bare skal synkes, men den mad han spiser med gaffel eller med fingrene, den skal tygges. Det kan hjælpe ham til bedre at finde ud af hvad han skal med maden og dermed fejlsynke mindre.
Han har også en alder nu, hvor han begynder at vise mere vilje og temperament. Og han bliver stille og roligt mere og mere bevidst om at han ved at knibe munden sammen for skeen får en reaktion fra sin mor og hurtigt kan blive centrum for middagsbordet. Det er derfor vigtigt at han får madro og at du ikke våger over ham som en høg, men virkelig giver ham ro til at spise. Du kan læse avisen, tømme opvaskemaskinen, spise din egen mad imens. Det er vigtigt at du ikke har fuld opmærksomhed på ham hele tiden. Naturligvis skal du være parat, hvis han får noget galt i halsen, men han skal ikke fornemme at du sidder parat - han skal mærke at han selv kan gå igang og spise, hvad han har lyst til :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 8: Havregrød lavet med sødmælk eller mme, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ havregrynsbolle med smør, ost i stænger til at gnave, ½ banan (moset eller i stykker), appelsinbåde, blommer eller lignende blød frugt, at sidde med selv. Det hele spises med fingrene.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød, fisk. Det kan være rest fra aftensmaden eller det kan være et glas med babymos du køber svarende til hans alder. Ved siden af levebrød eller anden form for brød, rester fra aftensmaden i stykker, det kan være godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, stykker af frikadelle (kød eller fisk) eller lignende. Mosen er således det der gives med ske og bagefter eller før kan han så spise mad i stykker med fingrene eller gaffel.
Eftermiddag 14.30: En portion tykmælk, yoghurt eller lignende, gerne med frugtmos og igen ½ bolle med smør, lidt frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen
Sover herefter middagslur
Aften 18: Jeres mad, kartofler kan moses med lidt sovs og kødet kan han få i stykker ved siden af. Han kan få pasta/spaghetti med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller, laks osv. Alt det I spiser kan han stort set få og igen skal I medtænke at noget skal moses og gives med ske, andet skal han selv spise med fingrene eller gaffel. Laver i sovs med sødmælk, så kan han sagtes spise dette og han kan godt lidt mad der er lidt krydret, som I selv spiser. Salter I meget kan I bruge bordsalt.
Til dessert en portion frugtgrød med sødmælk. Vand af kop.
Sen aften kl.22-23: Flaske med mme
Det betyder ikke så meget hvor store portioner der glider ned, det vigtigste er at han spiser og har det godt med den mad han får og at det I tilbyder ham er sundt og næringsrigt. Det gør således ikke noget, hvis han spiser 1 dl mos og så ved siden af spiser 4 brødhapsere og sutter på en appelsinbåd. Så prøv at lade være med at fokusere på indtaget og tro på at det han spiser er godt.
Det du giver ham i hænderne skal være blødt, f.eks. som en appelsinbåd og lignende, et stykke æble vil f.eks. sandsynligvis være for hårdt og han får let bidt et stykke af. De små stykker som han skal spise skal så tilgengæld være små. Du kan fint koge f.eks. ærter og majs og lade ham øve sig med det. Brødhapsere på samme måde små. Hvis han har svært ved selv at styre dem i munden, så prøv at putte dem ind i siden af munden og ikke midt for munden. Hvis de kommer ind i siden, så kan han meget bedre tygge.
Pasta skal være så blødkogte at de faktisk har fået for meget, de skal altså ikke være al dente, her hvor han skal øve sig ...:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber ovenstående hjælper lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske