Svar: Hvilke lege er gode for hende nu?
22. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Sine
Det er mit indtryk at børn ofte udvikler sig i ryk og de kan ikke både det verbale og det motoriske på en gang. Det er derfor helt normalt at nu, hvor Aliah har brug en masse energi på at finde ud af den svære teknik det er at kravle, så har hun ikke brugt energi på at tale og bruge sprog og fagter. Det skal dog nok komme og det lyder som et dejligt sted hun er startet, hvis de spiller musik og synger tit med børnene:o)
Det vil være rigtig dejligt for Aliah at få noget legetøj, som hun kan gøre noget med, undersøge på forskellig vis. Det kan være byggebægre til at stable, det kan være en simpel puttekasse, hvor ting skal puttes i et hul. Det kan være æsker man skal putte noget i og tage noget op af. Jo mere man kan gøre med tingene jo bedre er det næsten. Putte i, tage ud, tage op, lukke sammen osv. osv.
Det er også en alder hvor lyd og det at frembringe lyd er rigtig interessant. Derfor kan det være sjovt med en tromme man kan banke på eller at lytte til musik, hvor barnet netop som du beskriver begynder at sidde og rokke, lytter med. Det er vigtigt at synge og meget gerne sange, hvor du bruger fagter, hænder og fingre som symboler for ordene i sangen.
"Giv og tag - lege" er gode, det er lege, hvor man tilbyder barnet legetøj "værsgo" og modtager det igen med et "tak". Ride-ranke-ture på knæet vækker også glæde, luftture hvor man 'flyver' mellem mor og far, eller at sidde i en almindelig babygynge og gynge frem og tilbage kilder i maven og stimulerer samtidig balancen, at sidde i barnevognen og kigge på verden eller sidde på et vattæppe på græsset, fornemme vinden i håret osv. er dejligt for et lille barn.
Gemmeleg vil være godt, fordi din datter nu er begyndt i institution. Det er således en god øvelse i at lære at du er der, selvom hun ikke kan se dig. At du kommer tilbage igen:o)
Tumle lege, hvor hun triller hen over dig, tumler med dig på gulvet eller i jeres seng er godt og vigtigt.
Ting som bevæger sig er også godt, som f.eks. bolde med vand, store bolde som badebold og små bolde, papbøger med store billeder, køkkenting - det kan være skåle, skeer, låg, piskeris, telefon - det at kunne efterligne mor og far osv.
Der er næsten altid aldersangivelser på det legetøj som står på hylderne i butikken og når du skal vælge så kig efter hvad alder producenten anbefaler.
Jeg håber ovenstående giver lidt idéer.
Fortsat god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske