Brev:
Sovevaner, rytme og rutiner
23. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Sovevaner, rytme og rutiner
Kære Helen
Tusind tak for dit svar. Dagsplanen har indtil videre hjulpet rigtig godt - han har nu taget en lang middagslur flere dage i træk på 1½ - 2½ time og formiddagsluren er også på min 45 min.
Vi har dog lidt problemer når vi når til aftenstid fordi når kl bliver 18 er han bare SÅ træt... De sidste par dage er han vågnet fra eftermiddagsluren kl 15.30 og så er der langt til 19.30! Problemet er at jeg jo egentlig vil give dig ret i at det giver problemer når han får en for sen powernap, men 4 timer vågen tror jeg nu alligevel er for lang tid at for ham - eller hvad?
Og vi har ikke set de store resultater mht at vågne om aftenen endnu - hverken med eller uden powernap... Uden powernap er han dog klar til at gå iseng væsentlig tidligere fx 18.30, men hvis vi putter ham allerede der så får han vællingen meget tæt på aftensmad (17-17.30). Dette resulterede den aften i at han vågnede efter kort tid og gylpede en hel masse og var skidt tilpas... Det er selvfølgelig ikke sikkert at det kun var derfor!
Så mit spg er derfor:
Hvis vi skal give ham en powernap/3. lur hvornår og hvordan gør vi det så bedst? Skal vi fx vække ham efter 10-15 min?
Eller er løsningen at han stille og roligt skal sove længere i de 2 lure formiddag og eftermiddag? igår sov han 2 x 1 t og 45 min og var ok at holde vågen og faldt fint i søvn ca 19.30, men vågnede efter ca 1 time og var herefter lysvågen og glad helt til 23.30... Men det skal også siges at vi var i byen og kan derfor ikke helt sammenlignes med. Tror faktisk det havde lykkedes ok hvis vi havde været hjemme. Og dermed mit næste spg:
Hvordan gør vi bedst hvis vi er i byen? Har du nogle gode tip der? Det betyder meget for os at vi kan komme ud og besøge venner med ham. Til gengæld er vi selvfølgelig indstillede på at indrette os efter ham når vi er afsted! Vi plejer at tage barnevognen med og putte ham i den. Igår tror jeg desværre han vågnede så meget op fordi der var lidt larm... Men efterfølgende var det umuligt at få ham til at sove. Og betyder det meget i forhold til hans rytme at han engang imellem får lov at være oppe som igår?
Og så mit sidste spg:
Tinus's dagsplan kan jo aldirg blive helt stringent da hans søvn jo altid vil variere lidt. Når den gør det, skal vi fastholde selve spisetidspunkterne så vidt muligt eller skal de følge soverytmen? Tænker selv det første... Fx hvis han vågner tidligere skal vi forsøge at trække tiden lidt så skemåltiderne fortsat ligger ca 8, 12 og 17.
Håber du kan finde rede i alle mine spørgsmål ;0)
De bedste hilsner