Svar: Sovevaner, rytme og rutiner
23. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er dejligt at høre at dagsplanen har hjulpet og at Tinus nu sover lidt mere og lidt bedre end tidligere:o)
Jeg kan godt se problematikken med at han falder omkuld om aftenen og det derfor kan være en idé med en sen powernap. I må forsøge jer lidt frem, der er ingen faste regler her ... Hvis I putter ham til powernap, så er det en god idé at holde den på max 20-30 minutter ellers risikerer I at han holder sig vågen det meste af aftenerne og går meget sent i seng. Har I det fint med det, så er det selvfølgelig også okay.
Modsat, putter I ham tidligt, altså allerede kl. 18.30, så vil det naturligvis være rigtig dejligt, hvis han så kunne sove til næste morgen tidligt. Sin flaske med vælling kan han få inden i selv gå i seng, så den ikke ligger for sent på aftensmaden og han kan spise den mere eller mindre i søvne. På den anden side, så risikerer man jo også, hvis han egentlig kun have behov for at sove en kort lur, at han så vågner efter et par timer og holder hof til langt ud på natten.
Mit forslag umiddelbart er at det vil være rigtig godt, hvis I kunne forsøge at få ham til at sove en så lang middagslur at han kan holde sig vågen og være klar til at putte kl. ca 18.30-19. Og så give ham vællingen inden I selv går i seng med mindre han selv vågner og beder om den inden.
Hvorvidt det påvirker barnet at man er i byen, afhænger helt af hvor tit man er det. Som udgangspunkt sker der ikke noget ved at man en gang imellem er i byen og rutinen derfor ændrer sig, men er det hver weekend, så barnet skal have en anden rytme weekend og hverdag, så går der kludder i det.
Det er generelt en god idé at bibeholde spisetiderne så de er nogenlunde faste. Det vil sige at selvom han f.eks. vågner meget tidligt en morgen, så er det en god idé at vente lidt med morgenmaden, så den serveres til nogenlunde samme tid som den plejer. Ellers risikerer man at komme ind i en vane, hvor han pludselig vågner tidligt fordi han er sulten. Igen er det jo en balance, for har han sovet hele natten og er gået tidligt i seng, så skal han naturligvis heller ikke holdes hen, men skal selvfølgelig have mad, når han er sulten.
Han er jo stadig ikke ret gammel og derfor er man fortsat nødt til at regulere lidt ind efter hans behov og være fleksibel hele vejen rundt.
Håber ovenstående besvarer dine spørgsmål godt nok, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske