Brev:
Ingen interesse for grød
23. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Ingen interesse for grød
Hej Helen
Tak for dit svar sidst, dejligt at have nogen at ty til, når det ser lidt sort ud. Jeg har dog brug for hjælp og inspiration, da vi er kørt lidt fast i hendes kost og amning..
Min datter er efterhånden snart 8 3/4 mdr, ja hun er jo født de der 5 uger for tidligt og som sagt er hendes kost et problem. Hun har siden hun var 3 mdr IKKE taget en flaske, kan IKKE finde ud af det og jeg kan IKKE liste den ind selvom hun halvsover, ja så spytter hun den ud..
Hun er en stor pige trods hendes lave FV på 2 kg, nu er hun 10,5 kg og 71 cm, så ja hun har indhentet det forsømte. Sidst der gav du en plan for hendes dag, men "problemet" starter allerede om morgenen, for hun er absolut IKKE interesseret i havregrød, øllebrød eller anden form for grød - har nu prøvet flere uger om morgenen og nej hun lukker munden sammen...hun havde jo en periode med aversion mod skemad, men det har gået rimeligt.
Hendes dag kan se sådan ud ca:
6-6.30 vågner - ammes hos mig i sengen
vil gerne lege lidt, derefter træt og sover en powernap på ca. ½ times tid. Nogen gange forbliver hun oppe og tilbydes grød, men er ikke særlig interesseret - kigger væk, når skeen kommer. Hun er dog meget interesseret i tallerkenen, stikker fingrene ned og undersøger hvad der dog er i den..
7.45 op..tilbydes grød, vand af glas (tudekop gider hun ikke) drikker også gerne af alm. plastikflaske, synes hun er spændende
ammes til lur
ml. 9.30-10.30 lægges hun til lur, ofte kun ½ time
(Har prøvet at lægge hende kl. 11.30 og der sover hun en gang imellem 1 time)
11.15-11-30 Middagsmad. Rugbrød (ikke specielt intereeseret, får glasmad, spiser ca. ½ glas nogne gange mere, frugtmos og frisk frugt. Agurkestave bider hun lidt i, men ikke specielt interesseret. Har prøvet med blomkål, tomat, men ikke interessant. Hun er ellers nysgerrig nok. Vand af glas
søger efter bryst - ammes (får jo ikke mad nok)
frisk frugt, og frugtmos lidt yoghurt med frugtmos eftermiddag.
ammes til eftermiddaglur
sover ca. 14.30-15 nogen gange lægges hun kl 15.45 og sover ca. 1½ time.
aftensmad 17.15-17-30 ligger meget fast, da hun melder sig selv. Spiser MEGET. Kartoffelmos med gulerødder og meget gerne fisk, såsom fladfisk, torskefilet, kylling men er ikke begejstret for oksekød eller svin. Har prøvet mange gange med frikadeller...men nej, vand af kop, frugtmos
18,30-19 karbad (hver aften)
19.30 ammes
20-20.30 puttes i egen seng på eget værelse
Sover 1 time, vågner, lægges på siden og sover til ca. kl. 22-22.30..ammes hos mig i soveværelset og puttes i seng igen. Sover ca. 2½-4 timer vågner, græder lidt. Faderen putter hende og hun sover uden at skulle ammes. Vågner henad 4.30-5 og kommer ind til mig og ammes.
Vi har startet med ammestop om natten her i weekenden og ja 7-9-13 jeg overnattede et andet sted og faderen syntes ikke det var et stort problem.
Mine spørgsmål er: jeg mangler inspiration til mad:
Hun vil bare IKKE have MME, hun vrænger ansigt så snart hun bliver tilbudt det, så jeg ammer hende så istedetfor, men inden længe starter jeg jo på job; skal vi begynde med sødmælk eller ?
Har du nogen forslag til morgenmad der ikke er varm?
Jeg tror nemlig også at det er fordi at hun er ved at få flere tænder..hun har 2 i undermunden og nu er 2 yderste fortænder i undermunden brudt frem og 2 yderste fortænder i overmunden er på vej..men ingen skygge af de øverste fortænder, hvilket er lidt specilet eller?
Hun rasper tænder hele tiden, så vi giver hende kiks alt-i-een og grønsagsstænger m.m.
Det ville være rigtig dejligt med lidt insitration til dagsrytme også for at kunne gøre hende lidt ,mere mæt.
Kærlig Hilsen
en lidt bekymret mor