Svar: Drikker ikke mme nok
23. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Bettina
Hvis I har fået lægens ord for at 350-450ml mme dagligt er nok og jeres dreng i øvrigt trives, tager på, udvikler sig som han skal osv. så må du regne med at det er sådan det er. Du kan jo ikke tvinge mælken i ham - alternativet er jo at skulle hælde mælk i ham via sonde og det er jo at sygeliggøre en dreng, som trives og tilsyneladende optager næring som han skal:o)
Du har tidligere skrevet og fortalt at I gik til vægtkontroller og at lægen og sundhedsplejersken holdt lidt øje med jeres dreng og at der ingen problemer har været.
Det bedste du kan gøre er derfor at bibeholde flaskerne aften, sen aften, nat, tidlig morgen - altså de tidspunkter hvor du ved at du kan få mælk i ham på og så der satse på at du får så meget i ham som muligt. I hvert fald 400ml så hans jernbehov er dækket.
Derudover må du så energiberige skemaden ved at bruge mme i maden og fortsat også forsøge om han en gang imellem vil acceptere en flaske i løbet af dagen. Det er trods alt mest hensigtsmæssigt med en rytme, hvor han spise om dagen og sover om natten ...:o)
Det er fint at du har prøvet med både varm og kold erstatning. Du kan også forsøge med forskellige mærker. Du kan i første omgang prøve med mme i brik form, så du ikke skal af med en formue. Du kan her forsøge med Nan, Allomin eller Babymælk fra Arla. Det er alle i brikform. Du kan også spørge i mødregruppen og der er nogen der har en anden type mme eller f.eks. vælling du ikke har prøvet og så forsøge det.
Du kan også prøve at komme lidt sukker i mme, nogle gange vil barnet gerne drikke det, hvis det får en lidt sødere smag. Du kan komme 1 tsk i ca 100ml mælk.
Med hensyn til kalk, calcium, så anbefales det at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Du må tale med lægen om hvorvidt han er dækket ind med den mænge mme du giver og den yoghurt du også giver ham.
Tal også med lægen om hvorvidt det vil være relevant at du giver ham jerntilskud, da det ikke lyder som om at han altid når op på min 400ml mme dagligt ...
Det er lægen der i denne situation må rådgive, da lægen kan se din dreng og vurdere hans trivsel. Du må derfor tro på det, hvis lægen siger at det er i orden at tingene er som de er, fordi din dreng trives og udvikler sig godt. Du skal naturligvis også bruge din sundhedsplejerske, som kan vurdere din dreng, fordi I mødes personligt :o)
Rigtig god sommer, håber du har fået lidt ro på:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske