Svar: At få gode søvnvaner
23. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Jette
Tillykke med den lille dreng, det lyder som om at I har haft en lidt hård start med megen gråd, dejligt at du nu kan mærke at det går bedre og der er kommet lidt mere ro på.
I en alder af kun 3 måneder er det helt naturligt at din dreng fortsat viser et stort behov for tryghed og det vil ændre sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre. Det er dog uholdbart i længden, hvis han kun vil falde i søvn i dine arme, da du jo også har andre ting du skal i løbet af en dag. Jeg tænker derfor, at det vil være en god idé at forsøge at lære ham at sove for sig selv. Og er således helt enig med dig i at det kan være en god idé at arbejde på en god rytme for jer alle på sigt.
Da han er vant til at være omsluttet af dine arme, så vil det være en god idé at svøbe ham i stedet. Start med at amme ham fra det ene bryst, skift ham og når han så er putte klar, har fået ren ble osv. så svøber du ham og ammer ham fra modsatte side. På den måde vil han ikke mærke skiftet fra favn til seng så tydeligt og vil således ikke blive forskrækket og vil bedre kunne sove videre.
Når du lægger ham fra dig, skal det være inden han falder i så dyb søvn, at han ikke ænser at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt og idet han så lægges ned, så oplever han et skift og bliver forskrækket fordi han pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at han lige når at følge lidt med i at han rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor han er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og svøbet hjælper ham til at holde sammen på sig selv rent fysisk. Du kan forsøge at erstatte brystet med en sut, men vil han ikke det er det også okay.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på hans krop, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Med hensyn til rytme, så er det sådan at de fleste børn i 3-4 måneders alderen ofte sover lidt kortere lure end tidligere oplevet. Der er så meget de skal følge med i og ikke vil gå glip af. Du skal som udgangspunkt regne med 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Alt efter hvor sent den 3 lur ligger, påvirker det tidspunktet for putning til natten og hos nogle børn vil det faktisk være sådan, at de i denne alder har en lang vågenperiode om aftenen, hvor de spiser meget hyppigt og er meget aktive og f.eks. først går i seng kl. 22. Til gengæld sover de så bedre om natten.
Andre børn vil naturligvis sove den 3 lur forholdsvis tidligt og vil således gå i seng kl 20 om aftenen - her er du nødt til at være fleksibel og se på din drengs signaler.
I takt med at du begynder med skemad og han bliver ældre, så vil der komme mere rytme og struktur på dagen. Hans søvn vil ændre sig løbende og han vil f.eks. når han bliver omkring 6 måneder gammel kunne nøjes med 2 lure om dagen og begynde at sove igennem uden at få mælk midt nat. Der sker altså hele tiden ændringer og det vigtigste for jer lige nu er altså at du fokuserer på 3 lure dagligt og at din dreng lige når at følge med i at han puttes og hvor han puttes, når du lægger ham fra dig.
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske