Brev:
Moset mad til pige på 1 år
21. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Moset mad til pige på 1 år
Kære Helen
Jeg har en datter på 1 år som fortsat får moset mad, da jeg ikke føler hun er parat til "klumpet" mad. Når jeg har forsøgt at give hende små hapser, moset kartoffel med sovs og lign., er det røget ud igen og hun har ingenting spist. Da hun i forvejen er lille af størrelse - 8 kg., er jeg nervøs for at hun ikke får den mad, hun har brug for.
Hendes kostplan er flg.:
kl. 9 ca. 250 ml.grød med frugtmos
kl.11 180 ml. MME
kl. 14 moset advokado og et bæger fromage frais
kl. 16 frugt og riskage el. blødt brød (croissant, flute, bolle)
kl. 18 1 glas kød-og grøntsagsmos ca. 200 ml.
kl. 20 210 ml. MME
Til historien skal nævnes at hun aldrig har været særlig madglad/sulten. Hun giver ikke udtryk for, hvornår hun er sulten (og har aldrig gjort det), så det har været mig som har vurderet om det var tid til mad eller ej - både da jeg ammede og efter hun er gået over til fast føde. Desuden har hun været under streng vægtkontrol, da hun i perioder ikke har taget nok på.
Når hun får mad, er hun sjældent interesseret og sidder og drejer sig rundt og laver alt muligt andet. For at få hende til at spise lidt - bliver hun underholdt med div. ting som hun synes er spændende. Hvis hun eks. får lov til at sidde og holde mit ur, så åbner hun munden og maden glider ned. Jeg har forsøgt at vænne hende fra denne uvane og til tider lykkes det.
Er det forkert at distrahere hende på denne måde?
Som du nok forstår, har og er der stadig utrolig meget fokus på hende vægt og spisning. Jeg bliver frustreret, hvis hun pludselig spiser anderledes eller mindre end sædvanligt. De gange vi har været på ferie, har jeg, allerede inden vi tager afsted, store bekymringer omkring hendes mad og medbringer altid arsenaler af mad.
Har du nogle råd til, hvordan vi skal komme igang med noget mere alm. mad uden at det kommer til at betyde, at hun kommer til at mangle føde?
På forhånd tak for dit svar.
Kærlig hilsen Carina