Svar: Moset mad til pige på 1 år
21. marts 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Carina
Tro mig din datter er parat til at få andet mad end moset mad. Du skal ikke give hende mad med klumper i, men derimod give hende rigtig mad, som hun selv kan spise, bide af og tygge. Maden skal virkelig være hård, hvis hun bliver kvalt i det og du er nødt til at give hende anden mad, hvis I skal ud over dette.
At få fast føde og dermed også mere varieret kost, vil også have en positiv indflydelse på hende vægt og udvikling, så det er ikke noget I bør gøre, det er noget I skal gøre;o) Når din datter kan spise croissanter og boller så kan hun også spise andet.
Du skal naturligvis være opmærksom på, hvad din datter får at drikke. Hun har behov for 500 ml mælk i døgnet og det er incl ost, yoghurt osv. Så den flaske din datter får til frokost, den kan du godt springe over. Mælken fylder i maven og tager appetitten for anden mad. I stedet skal hun have vand af en kop.
Jeg ved godt at det er nemmere sagt end gjort og du giver hende naturligvis flaske i forvisningen om 'at så får hun da noget', men det er ikke til hendes bedste og det er dig som mor, som inderst inde ved, hvad der er bedst for din datter også på længere sigt.
Hun skal have mange måltider i løbet af dagen. Det skal være små måltider med valgmuligheder. Drop ideen om at hun skal gå fra gørd til blendet til moset og til grovere kost. Alle disse stadier har hun passeret og hun skal have rigtig mad. Den samme mad som I spiser.
Grøntsager kan koges eller laves i ovn eller på pande. De skæres i stykker, som hun selv kan tage. Kød og fisk på samme måde. Tænk anderledes og accepter, hvis kun lidt glider ned, eller hvis hun udvælger specieller fødeemner og holder sig til dette. Den ene dag glider kun kødet ned, den næste dage noget andet og det er okay. Det vigtigste er at hun får lysten og fornemmelsen af at det at spise er rart.
Nogle gnge er de gammeldags retter de bedste. Altså karbonader med gulerødder og ærter og sovs eller boller i karry, andre gange er det lykken at prøve med madpandekager med tilbehør af hakket kød og forskelligt grønt.
Kartofler i både eller lavet i ovn som bagtkartoffel med smør er en mulighed. Pastaskruer, båndpasta eller ris. Kylling, hamburgerryg, frikadeller af alm. fars eller fisk. Gerne med rødbeder til. Hårdkogte æg, æggepandekage, fiskefileter, alt kan hun spise.
Du bliver nødt til at lave en tallerken med forskelligt og så må hun spise det hun vil. Stil tallerkenen foran hende, når I selv spiser og lad så være med at fokusere for meget på hende og hvad der glider ned. Lad hende få roen til det.
Jeg ved godt at du er bekymret for hendes vægt og derfor kommer fokus også meget på hvad hun indtager, men det er meget vigtigt at du forsøger at tage det helt afslappet. Jo mere afslappet du er, jo mere bliver din datter det også og med den alder din datter har, kan hun jo sagtens fornemme hvordan hun får din fulde opmærksomhed - det er når maden bliver skubbet til side eller munden lukket. Maden skal ikke være centrum, hvis du forstår hvad jeg mener.
Hvis hun ikke vil sidde med ved bordet, så lad hende komme ned, og lad hende være. Når hun lærer at det ikke skaffer hende en portion frugtmos eller andet at protestere, så kommer hun forhåbentlig tilbage igen. Det er hårdt at være konsekvent, men du skal naturligvis være det på en kærlig måde. Du vil hende jo kun det bedste.
Tilbyd hende følgende:
Morgen: Grød (øllebrød eller havregrød - er lidt grovere i konsistensen end andet grød)
Formiddag: ½ bolle, croissant eller lignende, ost i stænger samt en ½ banan eller anden frugt
Frokost: Brød med forskelligt pålæg. Hvis pålæg og brød spises hver for sig er det lige meget, det vigtigste er at der glider lidt ned. Tilbhør af grøntsager (majs, ærter, gulerødder, pebberfrugt, advokado, agurk osv)
Eftermiddag: Yoghurt som nu, gerne med lidt drys eller bær på. ½ bolle med smør og igen lidt ost eller fugt som tilbehør
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt (gulerødder, ærter, majs, rød pebberfrugt osv) Så behøver du ikke bekymre dig om, hvor meget grønt der gliver ned under aftensmåltidet.
Aftensmad: Det samme som I spiser og dessert kan være frugtgrød med mælk eller stykker af frugt.
Det er bedre at du tilbyder hende lidt af det hele end meget af få ting.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske