Brev:
Beder om lov til at græde?
23. juli 2008
Alder:
2 år
Beder om lov til at græde?
Hej Helen
Så er jeg på den igen :-)
Mit spørgsmål er vedr. min søn Frederik, der netop er fyldt 2 år. Han har siden han var 4 måneder sovet igennem - 12 timer pr nat, hvilket er aftaget lidt med alderen, men vi har altid været heldige ifht. hans natlige sovevaner, hvor vi næsten altid bare har kunne kunne putte ham, og så se frem til en lang og fredfyldt søvn for os alle.
I sidste uge ændrede dette sig dræstisk. Frederik græd som pisket ved sengetid (det har vi selvfølgelig prøvet før, men har kunne aflede ham og opnå ro) Forskellen var, at i sidste uge var han nærmest ængstelig - han bad os sidde hos ham, bad os nusse ham og sige "aaa-aaa". Hver gang vi forsøgte at forlade værelset, græd han hjerteskærende og vi vendte tilbage med trøst. I løbet af aftenen blev der længere mellem vi vendte tilbage til ham - dog max. 10 minutter og efter 2 timer gav han efter for trætheden.
Nu har dette stået på i små 10 dage - der er dog kommet en pudsig ting til, og det er den mit spørgsmål drejer sig om. Frederik er nu ved sengetid begyndt at efterspørge, at vi forlader hans værelse, så han kan græde! Ja tænk, han siger vitterligt: Mor og far gå ud, så jeg kan græde.
Vi har talt med ham, beroliget ham, sunget, spillet og alt hvad vi har kunne finde på af hyggelige ting før sengetid - ritualer vi altid har haft. Han er stort set rolig når han kommer ned i sengen, men når vi forlader værelset græder han igen. Vi går nu ind og siger bestemt "godnat, du skal sove nu - mor og far henter dig når du har sovet" (sidstnævnte fordi han tidligere har udtrykt bekymring over om vi kom og hentede ham efter en lur eller nattesøvn).
Han beder os så gå ud - siger evt. jeg må græde, og græder så igen. De sidste to aftener har han grædt sig i søvn på ca. 10 minutter fra han blev lagt. I nat vågnede han og græd - han var vågen en time, og hver gang vi kom ind var mønsteret det samme - mor og far gå ud - jeg skal græde....
Det er simpelthen mærkeligt synes jeg. Nogen gange kan vi høre, at han stopper med at græde - som om han er ved at falde i søvn - men så starter han ligesom sig selv igen for fuld musik.
Er det hysteri eller er der noget han i virkeligheden er rigtig ked af, men som han ikke kan udtrykke?
Jeg er mildest talt lidt bekymret.