Svar: Beder om lov til at græde?
23. juli 2008
Alder:
2 år
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, når du pludselig oplever at din dreng ikke kan falde i søvn uden at græde og når han samtidig beder dig om at gå, så han kan græde alene. De fleste af os har det jo sådan at vi gerne vil trøstes og holdes om, når vi er utrygge og kede af det - modsat kan det også en gang imellem være rart at få lov til at være sig selv og det lyder som om at det er det, din dreng udtrykker.
Jeg har spurgt mine kolleger om de har hørt om dette før og vi er enige om at det du fortæller ikke er så ualmindeligt, men handler om at din dreng lige nu gennemgår en fase, hvor han naturligt er bange for mørke, små dyr og lignende. Det kan godt være affødt af noget han har set eller hørt i fjernsynet og du skal være opmærksom på at det også er en alder, hvor børn f.eks. pludselig kan udtrykke angst for et billede på væggen. Altså at barnet pludselig viser angst eller utryghed for noget som ellers ikke har generet barnet.
Du må forsøge dig lidt frem og finde ud af hvad der er bedst for ham og finde balancen imellem at give ham den ro og tid alene som han beder om og samtidig også give ham muligheden for ikke at græde sig i søvn, men netop vide at du er der for ham, passer på ham osv.
Du skal naturligvis putte ham kærligt, læse godnat historie, kærtegne ham, synge en sang osv. for ham, når han skal sove.
Beder han dig så derefter om at gå, så må du vurdere om du skal gøre dette og respektere hans ønske, men samtidig fortælle ham at det er okay og at du kommer igen lige om lidt eller alternativt at du sidder lige uden for døren, så kan han kalde, hvis han har brug for dig.
Det kan også være en mulighed at prøve at være til stede for ham, respektere at han ikke vil have du holder om ham men blive der, sidde og nusse hans tæer osv. så han ikke græder, men falder stille og roligt til ro. Sær ord på hans følelse og stil dig samtidig til rådighed: "Du bliver bare så ked af det, så nu sidder mor lige her og nusser dine fødder, stille og roligt, det er okay ikk´?" Vil han så atter have at du går, så må du vurdere om du er nødt til det eller om du skal holde fast i at det vil du ikke, når han er så ked af det. Måske kan du få ham til at sætte lidt ord på hvorfor han græder og finde lidt mere ud af hvad det handler om ...
Det er som sagt meget almindeligt at børn i den alder har en fase, hvor de er bange for at sove og kan vågne om natten på grund af drømme. Det lyder som en fase I skal igennem.
Håber dette hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske