Svar: Madspørgsmål - 7 mdr.
23. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Ja sikke en masse spørgsmål, jeg vil prøve at besvare dem i den rækkefølge de kommer:o)
Glutenallergi er en sygdom, det hedder også Cøliaki. Hvis man har Cøliaki, så er funktionen af tyndtarmens slimhinde nedsat og det betyder at man ikke kan optage den kost man spiser, altså at man har svært ved at optage vitaminer, mineraler, kulhydrater og fedt. Glutenallergi er en sygdom man har hele livet, hvor f.eks. mælkeallergi ofte er noget man vokser fra.
Hvis man har Cøliaki, så kan man ved en speciel diæt, hvor man undgår gluten genoprette slimhindens funktion og kan derfor leve som de fleste andre mennesker:o)
Cøliaki er ofte arveligt og man ved også at introduktionstidspunktet af gluten har betydning. Det er derfor at man i DK anbefaler først at give børn gluten fra 6 måneders alderen og her lader indtaget stige gradvist.
Gluten kan altså hos disponerede mennesker fremkalde sygdommen Cøliaki. Gluten findes især i kornprodukterne hvede, rug, byg og havre. Indholdet i hvede er betydeligt højere end i de tre andre kornsorter og majs, ris, boghvede og hirse indeholder slet ikke gluten. Man skal være opmærksom på at mannagryn og spelt indeholder gluten. De bedste grødtyper at begynde med ved 6 måneders alderen er havregrød og øllebrød, netop fordi havre og rug ikke indeholder meget gluten.
Derfor er det også en god idé at tilbyde barnet f.eks. ristede rugbrødsbjælker fremfor lyst franskbrød, hvis man gerne vil give barnet noget at gnaske i og øve sig mundmotorisk på. De fleste børn vil være omkring 8 måneder inden de er parate til at spise rigtige rugbrødshapsere.
Det er generelt en god idé at variere barnets indtag og også at introducere nye fødevarer stille og roligt. At lægge ud med både havregrød og øllebrød er derfor nok lidt for meget. I stedet kan man skifte lidt imellem de to og så servere grøntsagsmos også. I 7 måneders alderen vil det tilgengæld være udmærket at variere lidt mellem øllebrød og grøntsagsmos til frokost, så barnet vender sig til smagen af rugbrød og grønt på det tidspunkt - det forbereder barnet til rugbrødshapsere og grøntsagsmos ved 8 måneders alderen ...
Netop variationen af de forskellige grødtyper og grøntsagsmos plejer at have god effekt på barnets mave. Hvis han har en lidt sart mave, så er det fint at skåne maven lidt forstået på den måde at du bibeholder noget han kender, hvis du introducerer noget andet. Det vil sige, at hvis du f.eks. gerne vil give ham en ny slags grøntsagsmos til frokost, så kan du bibeholde havregrøden om morgenen, som han plejer at få.
I skal således ikke bombardere ham med en masse nyt hele dagen igennem, men som sagt introducere lidt forskelligt stille og roligt i takt med at han spiser mere og bliver mere fortrolig med det. Stille og roligt skal hans mad jo så komme til at ligne jeres.
Det er altid en god idé at starte med de lidt milde fødevarer og her er peberfrugt, nok lidt hårdt for maven. Du kan variere grøntsagsmosen ved at bruge kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, pastinak, persillerod og lignende og så kan du stille og roligt introducere lidt forskellige kåltyper, som er mere kraftige og nogle gange kan give lidt luft i maven ...
Med hensyn til kød og fisk, så anbefales det at man i første omgang koger det eller laver det i ovn og det er rigtigt at det ikke smager af særlig meget for dig. Men du skal tænke på at din drengs smagsløg ikke har fået særlig mange stimuli og at mad smager vidt forskelligt er en helt ny verden for ham. Han er slet ikke vant til at blive bombarderet med smage som vi andre er, for ham vil lidt kogt kød eller fisk derfor smage af meget.
Derfor skal du heller ikke krydre den første mad særlig meget, ændringerne i de forskellige grøntsager er nok i starten, men stille og roligt må han gerne i løbet af de næste uger få mad der smager af mere. I starten kan du lave kødboller ved at tage lidt hakket kød, forme det til boller og komme dem i kogende vand. Men stille og roligt kan du lave kødboller af kødfars der smager af lidt og som indeholder lidt krydderi. Du kan også koge et stykke skært kød, f.eks. et stykke kalkun eller kylling, eller det kan være indmad som lever og hjerter og findele det ved at blende det eller køre det igennem en persillehakker.
Du kan finde opskrifter i bogen "Mad til spædbørn og småbørn" fra sst. og den købes på apoteket. Det er anbefalelsesværdig og koster ikke ret meget.
Din dreng kan altså godt tåle at få indmaden af en frikadelle og må meget gerne få det, men lad ham lige starte med lidt kød uden krydderi først, så han vender sig til konsistensen.
Med hensyn til krydderi, så må han gerne få lidt tomatsovs og pastasovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden (kogt) og som er krydret let med lidt timian, oregano og lignende. Hvis I bruger meget salt, så brug bordsalt i stedet og vent med chili og peber til hans portion er taget fra. De lidt milde krydderier er dog helt okay og de bidrager jo til en god smagsoplevelse:o)
Da der kan være jordbakterier på persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager, så bør sådan grønt drys ikke gives på varm mad til spæd og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager kan dog anvendes i varme retter, hvis
de koger grundigt med. Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad, men al restemad med grønt drys skal kasseres.
Han bør som udgangspunkt få grøntsagsmos om aftenen og det er oplagt at lave dette af de grøntsager I andre spiser. Rester fra aftensmaden kan med fordel også gives til frokost og så kan han få grød morgen og eftermiddag. På den måde vil han stille og roligt nå op på fire måltider, hvoraf de to er grød og de to er grøntsagsmos. Grød bør max udgøre to af dagens måltider - det er en god rettesnor.
Du kan fint energiberige hans kost ved at bruge mme i maden og du kan også give ham lidt kold mme af en kop, som alternativ til sødmælk. Med hensyn til væskeindtag, så skal han fortsat drikke meget og ligger nok i godt 1000ml dagligt. Heraf vil de ca 750 ml være mælk og resten vand.
Jeg håber ovenstående er uddybning nok i forhold til mad og ernæring og anbefaler som sagt at du køber sundhedsstyrelsens bog. Fortsat held og lykke med skemaden:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske