Brev:
Baby vil ikke falde i søvn
24. juli 2008
Alder:
1 mdr.
Baby vil ikke falde i søvn
Hej Helen
Jeg skrev til dig for lidt tid siden, da jeg tvivlede på om min dreng fik nok mad og du gav mig nogle gode råd. Tusind tak for dit gode svar.
Jeg har efterfølgende valgt at droppe amningen da mine frustrationer og bekymringer, samt en meget urolig dreng, nedsatte min mælkeproduktion så meget at det slet ikke gik.
Vi har i snart en uge givet vores 5½ uger gamle søn mme NAN, og det startede ret godt, lige indtil han fik hård afførring. Eller den er sådan spartelmasse agtig, men kræver mange mange kræfter for vores lille mand at presse ud. Han kan godt vågne om natten og bare ligge og lave presselyde og tilsidst begynde at græde fordi der bare ikke sker noget.
Vi tog til sundhedsplejerske ved åbent hus og fik af vide at vi skulle give ham lidt laktulose. Det har vi gjort siden tirsdag aften og det er i dag torsdag. Her til morgen var det stadig en kamp for ham at få det ud. Jeg ved godt det tager lidt tid for laktulosen at virke, men mit egentlige problem er faktisk også noget andet. Jeg tænker bare at det måske kan hænge sammen.
Lige meget hvornår på døgnet han skal sove, er det en kamp for os at få ham til at falde i søvn. Han når lige at lukke sine øjne og ligne en der sover, men så vågner han op og bliver meget ked af det for så igen at falde til ro osv. Sådan kan den seance godt fortsætte noget tid. Det er som sagt både når han har fået mad, eller når jeg forsøger at få ham til at sove efter han har været vågen en times tid. Han kan også næsten kun falde i søvn når han ligger i vores arme. Han bliver rigtig gal hvis vi prøver at ligge ham i liften mens han stadig er lidt vågen. Det er nok vores egen skyld da han i en lang periode sov hos os. Han havde så ondt i sin mave at han kun ville ligge på vores bryst eller mave.
Jeg ved at børn kan have svært ved at falde i søvn hvis de er overtrætte eller overstimulerede, og derfor prøver jeg virkelig at lure hvornår han begynder at ligge og gabe og falde i staver. Men selvom jeg så putter ham og vugger ham lidt, så nægter han at sove.
Vi er helt klar over at det er bedst for børn at blive puttet til at sove i deres egen seng og ikke i armene på os, men hvordan søren får vi ham til det nu? Og hvad kan årsagen være til at han nærmest er bange for at falde i søvn og kæmper med at holde sig vågen.
Han har siden han blev født været svær at få til at sove, så det er faktisk et problem vi har oplevet længe, men mavesmerterne osv har overskygget denne problematik.
Jeg skal lige nævne at han spiser rimelig meget og vejer nu 4400, 3030 ved fødsel. Han har spist meget siden han blev født, men jeg er nogle gange bange for at han spiser for meget. Han stopper ikke rigtig selv og de sundhedsplejersker vi har snakket med siger vi skal prøve at give ham lidt vand hvis han stadig er sulten når flasken er tom. Det hjælper bare slet ikke. Han er for det meste så sulten at han spiser meget febrilskt og han spiser vel 800-900ml i døgnet. Han skal jo helst spise omkring 750ml. Kan det være fordi han overspiser at han ikke kan falde i søvn? Han gylper aldrig..måske 2-3 gange siden fødslen.
Jeg håber du kan hjælpe mig og kan hitte rede i mit brev, da jeg er så ked af at se ham blive så febrilsk og nægte at sove, når jeg ved at han er træt.
Mange hilsner Kristine