Svar: Baby vil ikke falde i søvn
24. juli 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Kristine
Trods maveproblemer, så lyder det som om at det har været en god beslutning for dig at stoppe amning. Det er vigtigt at prioritere sine ressourcer og at nyde tiden med sit barn og hvis amningen konstant giver problemer og er en kamp og man så samtidig er i tvivl om hvorvidt ens barn egentlig får mad nok og trives, så er den første tid jo slet ikke så dejlig, som den skulle være :o) Derfor kan det være lang bedre at tilbyde barnet en flaske, du ved præcist, hvor meget han spiser og du kan se at han trives, tager godt på osv. Det giver en ro og et overskud til at nyde hinanden lidt mere.
Nestle producere også Nan H.A. I dette produkt er proteinerne spaltet og det betyder blandt andet at nogle børn optager mælken lettere og derfor hjælpe Nan H.A. nogle gange på børn med tendens til forstoppelse. I kan derfor prøve at skifte over til dette.
Derudover er det en god idé at give laktulose som I har fået at vide og I må gerne give 1 ml pr kg jeres dreng vejer, evt. fordelt over to doser dagligt. Det vil sige at nu, hvor han ca 4500g så kan han tilbyde 2-2½ ml laktulose morgen og aften. I må gerne regulere dette en lille smule op og ned, så I er sikre på at maven fungerer.
Det lyder som om at I har en sulten dreng som spiser godt og når man giver flaske skal man altid overveje risikoen for at barnet overspiser. Samtidig tænker jeg dog også at han måske har lidt han skal have indhentet og at han lige nu er igang med et appetitspring, så det er helt okay at han drikker lidt mere end tommelfingerreglen dikterer ...
I skal dog være opmærksom på at han også kan have et suttebehov og at det vil være rigtig godt at lære ham at bruge sut og også udnytte sutten, når han skal sove. Den beroliger og hjælper ham med til at overgive sig til søvnen, samtidig med at det at sutte også virker positivt på tarmbevægelserne og maden sendes igennem systemet.
Når det er tid til at sove, så skal han naturligvis have sin flaske. Herefter skal du svøbe ham i et klæde og putte ham med en sut. Når du lægger ham fra dig, så gør det stille og roligt med bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Hold dine hænder stille og roligt på ham, så han mærker at du er der og hjælper ham til ro. Når du sidder med ham og giver ham mad, så skal han forholdsvis hurtigt derefter, når han viser træthedstegn puttes. Han skal således ikke nå at falde i søvn i dine arme, men skal puttes i liften lige der, hvor han lige misser med øjnene og registrerer at han bliver flyttet, men stadig er træt nok til at sove. Han skal således ikke ligges spilvågen i liften, men på det tidspunkt hvor du fornemmer at han er putteklar og lige ved at skulle sove.
Du skal prøve at lægge mærke til hans bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når han sover så skifter hans søvn mellem to faser, han sover dybt og afslappet og han drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår din dreng virker parat til kontakt - her skal I pludre med ham, lade ham studere jeres ansigter, jeres bevægelser, lytte til jeres lyde og forsøge at efterligne jer og se efter hvornår han har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du måske nogle gange putter ham lidt for tidligt, at du faktisk prøver at få ham til at sove før han er parat. Andre gange falder han så i søvn hos dig og vågner så forvirret op, når du prøver at putte ham fra dig ...:o) Det er helt normalt at det er svært at finde ud af i begyndelsen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske