Svar: Min min min
24. juli 2008
Alder:
23 mdr.
Kære Christian
Når børn er omkring 2 år, så skal de til at forholde sig til hvem de selv er og hvordan de påvirker andre. Man taler om at børn skal finde deres selvbillede og netop det at begynde at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller "det er min", viser at jeres datter er igang med at blive bevidst om hvem hun selv er.
Det er således helt normalt det I oplever og hendes selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Hun har brug for ros, det gør hende stolt og glad og når hun bliver irettesat så bliver hun naturligt ked af det, det er ikke sjovt at få at vide, at man gør noget forkert. Hun er med den alder hun har nu meget følsom og meget sårbar overfor hvordan hun bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det hun siger og det hun gør.
Det er derfor ikke pinligt at hun siger "min min min", det er en helt naturlig del af hendes udvikling og det er meget vigtigt at I forsøge at støtte hendes selvbillede ved at vise hende kærlighed, accept og opmuntre og støtte. Man må gerne udfordre barnet og stille krav til det, men det er vigtigt at man forsøger at undgå at barnet får nederlag.
Jeres datter har naturligt svært ved at forstå forskellen på dit og mit, forskellen på at eje og at låne og det skal hun naturligvis lære. Fuldstændig ligesom hun skal lære at give plads til andre, vente på at det bliver hendes tur til at prøve at gynge osv. og det er naturligvis ikke uden frustration, når hun oplever at det hun gerne vil ikke altid kan lade sig gøre. Frustration hører alderen til og jeres datter skal også lære at tackle frustrationen.
Hun skal også lære empati, hun skal lære, hvad det hun gør, gør ved andre. Hun skal lære at se, når andre bliver kede af det, når andre bliver vrede, hun skal lære hvad det er at trøste, hvordan man kan gøre andre glade. Det er altsammen en proces og en udvikling som starter nu og som I skal støtte hende i.
Det er altså helt naturligt at hun tror at alt legetøj er hendes, "det er min", hører med til hendes opfattelse af sig selv. Og her skal I forklare hende, præcis som I gør, at noget kun er til låns og at andre også godt kan låne noget af hendes.
Det er fint at lade hende have visse ting for sig selv, de ting, som I ved hun er meget glad for. Nogle gange må man fjerne disse ting fra barnets værelse, hvis man ved at der kommer gæster og tingene kan gå i stykker... sådan noget kan barnet ikke overskue og hvis man som forældre f.eks. ved at den nye grædedukke er et meget kært eje, som barnet værner meget om og helst ikke vil låne ud, så kan man fjerne den inden problemerne opstår.
Men ellers så handler det om at I forsøger at lære hende hvad 'låne' betyder. I kan gøre det i hverdagen og gøre det meget kort "må mor låne din dukke", takke hende, rose hende, studere dukken eller hvad I har fået og så levere den tilbage igen. Stille og roligt lære hende at man godt kan låne ting, fortælle at I passer på det, og at hun får det igen.
I skal også hjælpe hende med at se, hvad reaktion hun får fra andre, hvis hun tager ting ud af hånden på dem og siger det er hendes "Se nu bliver drengen ked af det", sur eller hvad det nu kan være. Så hun stille og roligt lærer at se hvad det hun gør ved andre betyder.
Modsat skal hun jo så også opleve at I hjælper og støtter hende, hvis nogen tager noget fra hende. Hjælpe hende med at sætte ord på, når det også går modsatte vej. "Du bliver bare så ked af det lige nu" eller "pigen tager ikke din dukke, hun kigger på den, se nu får du den tilbage igen".
På den måde viser I hende, at I forstår hvordan hun har det, men lærer hende også at man nogle gange må vente på at det bliver ens tur, at man nogle gange kan låne noget ud og få det tilbage, ligesom man nogle gange ikke kan få lov til at låne.
I gør således det helt rigtige ved at bekræfte hende i at det er hendes ting, at den anden bare låner den kort og så får hun den igen. Eller modsat sætte ord på, at det er frustrerende, når hun ikke får lov til at lege med noget hun gerne vil, fordi det ikke er hendes ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske