Brev:
Vil ikke sove selv
24. juli 2008
Alder:
1 mdr.
Vil ikke sove selv
Kære Helen
Jeg har en dejlig lille datter, Molly, på knap 6 uger, som på alle måder beriger vores liv. Men en lille mundfuld er hun osse, i forbindelse med sovning og jeg er efterhånden i vildrede med, hvad der kan gøres.
Molly har tilsyneladende et stort behov for tryghed. Hun vil kun sove i arme om dagen og uanset hvor mange krumspring vi gør, så vågner hun ca 10-20 minutter efter hun er blevet lagt...UNDTAGEN......hvis hun har sovet i arm halvanden til to timer, så kan hun godt ligges ganske forsigtigt og sove videre 30-60 minutter ELLER når hun puttes til natten omkring kl 21, så ligger hun sig som regel til at sove videre i vuggen, når hun ligges i den. Det sidste forstår jeg slet ikke, hendes vugge er åben og mere rummelig end liften og dermed måske knap så "tryg" at ligge i og alligevel godtages den om aftenen?????????....men ikke om dagen??
Liften derimod, godtages ikke!
Jeg har været inde og læse en masse af dine gode råd og har prøvet alt, fra at svøbe, give sut, putteklud, noget der dufter af mig, at ligge hende ned i liften INDEN hun falder helt i søvn og efter hun er faldet helt i søvn, blive hos hende, vugge blidt, synge, være tavs, lade hende prøve at sove selv...men ja, intet hjælper tilsyneladende. Enten vågner hun helt med det samme eller efter ganske kort tid (Inden for ca 20 minutter)
Når hun ligges, sker følgende: De første 5-10 minutter, sover hun tilsyneladene fredeligt. Så starter det! Hun begynder at grynte, pruste, kaste sig rundt, spytte sutten ud, fægte med arme og ben (og hvis hun har fået svøbt armene, bliver hun helt rød i hovedet af vrede og frustration over ikke at kunne bevæge dem) alt denne rumsteren ender selvfølgeligt med at hun vågner helt op. Ikke skrigende, hun ligger og kigger rundt i liften og begynder så efterfølgende at brokke sig, efter en 5 minutters tid. Så kan vi starte forfra med at svøbe, putte og sove.
Hun falder kun sjældent i søvn ved brystet, undtagen om natten, så derfor går jeg med hende til hun sover, hvilket hun gør forholdsvist hurtigt. Vi har osse prøvet at putte hende med det samme og så prøve at lade hende selv falde i søvn, men resultatet er det samme. En sjælden gang er hun faldet i søvn i liften, hvis hun er blevet vugget og aet, men er alligevel efterfølgende vågnet hurtigt op igen.
En decideret søvnrytme har vi endnu ikke, Molly puttes når hun virker træt, det er så ærgeligt, for Molly har et stort søvnbehov, men tilsyneladene ikke et godt sovehjerte, hun sover MEGET let i sin REM søvn og meget uroligt. Skal ofte lige hjælpes lidt videre i søvnen, osse når hun ligger i arm.
Hvad gør jeg forkert???
Skal vi leve med det eller er der andet der kan gøres, tror du??
Jeg er temmeligt frustreret, særligt fordi vi har en skøn pige på 6 år, som pludselig ikke har meget tid med mor, fordi der hele´tiden sover en baby på hendes arm (og det er mors arm hun vil sove på, ikke fars!)
Jeg håber du kan finde hoved og hale i dette brev og måske har lidt ekstra fif til os.
En sidste ting er, at jeg tror Molly har gennemgået et tigerspring, kan det passe? Hun har været meget pylret og utilfreds, den sidste lille uges tid, sovet dårligere end ellers og ikke været glad når hun har været vågen. Samtidig kan jeg osse mærke hun er mere sulten og derfor ligger jeg hende oftere til brystet i denne tid.
Hun tager flot på, ca 300 gram i ugen, så det er ikke sult der vækker hende, tror jeg :o)
Hun bliver udelukkende ammet......
Ser meget frem til dit svar
De bedste hilsener
Ania