Svar: Vil ikke sove selv
24. juli 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Ania
Tillykke med jeres nye lillesøster:o)
Det er helt naturligt at nyfødte børn sover bedst på brystkassen eller på armen af mor. Det er trygt fordi det minder om tiden i livmoderen og hun kan her fornemme din vejrtrækning, din hjerterytme, dine vuggende bevægelser når du går osv. Her føler hun sig sikker og har det rigtig dejligt.
Du har fuldstændig ret i at hun meget tænkeligt i øjeblikket gennemgår en fase, hvor hun har behov for at få din mælkemængde sat op og derfor har behov for at du lægger hende hyppigt til. Prøv om du også kan få hende til at spise fra begge bryster, således at hun starter på den ene side, hvor du sørger for at holde hende godt igang, så hun spiser effektivt. Herefter skifter du hende, så hun vågner op til dåd, svøber hende og så lægger du hende til modsatte bryst.
Når hun har spist på modsatte side, så lægger du hende stille og roligt fra dig, imens hun stadig er svøbt. Det vil gøre at hun ikke oplever skiftet så tydeligt, som hvis hun bare flyttes fra din arm og ned i liften. I stedet for brystet kan du forsøge om hun vil have en sut.
Det at hun spiser fra begge sider er med til at fylde hende ekstra op og samtidig sikrer det din mælkeproduktion fordi begge sider stimuleres under samme amning.
Du skal være opmærksom på at holde hende i gang så hun spiser effektivt, det er meget vigtigt fordi jeg tror hun et eller andet sted powernapper ved brystet imens hun spiser og det skal hun ikke. Hun skal være aktiv og vågen når hun spiser og først sove bagefter. Derfor er det også vigtigt at du ikke sidder med hende længe efter amning, lige så snart hun er færdig med at spise, så skal hun puttes. Hvis du venter for længe så er det at du kommer ind i en situation, hvor hun skal sidde hos dig et par timer og sover der.
Så aktiv amning og putning forholdsvis hurtigt derefter, så hun ikke udnytter ammetiden til powernapning. Og derudover går mine overvejelser altså omkring udvikling og appetitspring. Det er ikke fordi hun mangler mad - hun tager jo fint på, men din mælkeproduktion skal naturligt øges med den alder og størrelse hun har nu og det giver en periode med ekstra pylren og utilfredshed - simpelthen fordi hun naturligt så bliver lagt mere til.
Håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske