Svar: Skævt kranium
25. juli 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Anne Mette
Det er sådan at børns hovedform ændrer facon, så længe kraniesuturer og fontaneller ikke er lukkede. Det vil sige mest i de første 3 måneder. Skævheder opstår hvis barnet ligger længerevarende i samme stilling eller det kan også forekomme, hvis barnet har en stramning af halsmuskulaturen (torticollis). Nogle børn bliver som hos jer, født med et trykket kranium og det er rigtig godt at I har været opmærksomme på at lejre jeres datter og aktivere hende, så hun så vidt muligt ikke har fået pres på den side, hvor det er galt.
Hvis barnet altid sover med hovedet til den samme side, så vil barnet blive flad i den side af hovedet. Hvis barnet altid sover med nakken hvilende mod et hårdt underlag og ikke skiftevis ligger med ansigtet til den ene og den anden side, så vil barnet blive flad i baghovedet.
Lejringsbetinget skævt kranie er karakteriseret ved en fladhed i den ene side af baghovedet og en let frembuling af panden i samme side. Derved kommer øret til at stritte lidt mere i den ene side end den anden. Der kompenseres som regel lidt for det under væksten, så det bliver mindre udtalt med tiden og som regel hjælper det også at barnet begynder at få lidt mere hår. Det er altså et kosmetisk problem, med derfor alligevel noget man bør gøre noget ved...
Den vigtigste forebyggelse af skævt kranie og fladhed af nakken er at undgå, at kraniet belastes ensidigt. Det er vigtigt at barnet lægges så meget på maven som overhovedet muligt, når barnet er vågen. Man skal også lægge barnet på siden, når det er vågent, naturligvis ikke på den side, hvor barnet har problemer med at være flad.
Under søvn er man ofte nødt til aktivt at gå ind og flytte på barnets hoved, fordi barnet har en foretrukken side at dreje hovedet til. Man skal være opmærksom på hvordan barnet ligger i sengen, hvordan legetøj, uroer osv. er hængt op, så barnet begynder at kigge til den side, hvor det er mest hensigtsmæssigt i forhold til hovedfacon.
Som sagt er det især de første 3 måneder at man virkelig kan gøre noget aktivt for at ændre barnets hovedfacon, løbet er dog ikke kørt fordi barnet bliver 4 måneder og hvis din datter fortsat har en skævhed/fladhed i kraniet, så synes jeg fortsat du skal medtænke, hvordan du kan afhjælpe dette i hverdagen. Kan det forsvinde helt, er det naturligvis det rareste for hende.
Så læg hende fortsat på maven så meget som muligt - i maveliggende stilling er der intet pres på hovedet. Undgå brug af skråstol og lignende i længere tid, hvor der også vil være et passivt tryk på hovedet og forsøg også fortsat at dreje hendes hoved til den mest hensigtsmæssige side, når hun sover. Man kan altså godt efter 4 måneders alderen fortsat afhjælpe og dermed forsøge at gøre noget aktivt, men det er især de 3 første måneder at man virkelig kan påvirke kraniefaconen.
Håber dette er svar på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske