Brev:
Vågner hver nat, siger ikke ord
25. juli 2008
Alder:
16 mdr.
Vågner hver nat, siger ikke ord
Hej Helen
Så har vi lige lidt problemer igen. Vores søn sover stadig ikke natten igennem, han er vågen mellem to og ti gange HVER nat. Ved snart ikke, hvad vi skal gøre. Jeg er træt og synes, det er rigtig hårdt, efter jeg er startet på arbejde igen efter barsel.
Når han skal puttes om aftenen, kan vi se på ham, at han er møg træt, men alligevel vil han ikke sove. Inden han bliver lagt, bærer vi ham, mens vi går rundt på hans værelse, mens vi spiller musik (som han elsker og som regel falder til ro af) og synger en sang for ham. Han karter rundt med hovedet, vil bide og alt andet end sove. Det tager mellem en halv og to timer, til han sover. Når vi så lægger ham i sin seng, kan han godt ligge lidt alene og kramme sin bamse og sådan, men der går ikke lang tid, før han bliver gal.
Vi må ind til ham mange gange, før han sover. Når han så endelig er faldet i søvn, går der 30-45 minutter, før han vågner første gang. Som regel vil han op, hvilket du også har sagt er ok. Han bliver kun tilbudt vand om natten, men kan han vågne ”bare” for at vil have vand? Nogen gange når han vågner, skal han bare op og mærke, at vi er der, og så sover han relativt hurtigt igen. Men andre gange er han lysvågen, og det er svært at få ham til at sove igen. Det er hårdt!
Han vågner hver dag mellem kl. 6 og 7, så det er jo helt fint. Hvornår burde en dreng på hans alder komme i seng? I løbet af dagen sover han normalt kun middagslur, hvor han tager alt fra tre kvarter til tre timer, afhængig af hvordan han har sovet om natten. Han får kun formiddagslur, hvis han er rigtig træt. Det går fint i dagplejen. Han græd de første to måneder ved aflevering, men blev hurtigt glad, og nu kører det fint. Han er glad for at være der og lege med de andre børn, men det er som om, han ikke bliver mere træt af det. Han spiser fint og meget i løbet af dagen. Han er ikke kræsen, spiser alt og får dagligt 5-6 måltider.
En anden ting er, at han stadig ikke siger rigtige ord. Han kan sige ”hej”, men det er vidst mest ubevidst. Han siger dog en masse lyde og ord som nan, daj, oj, ej og sådan. Skal vi være bekymret?
Han går heller ikke stabilt alene endnu. Han kan godt gå 4-5 skridt alene, hvis vi opfordrer ham og tager imod ham med åbne arme, men ellers ikke. Han begyndte først at kravle rigtigt, da han var knap et år. Han blev født tre uger for tidligt og havde gulsot, så vi lå to uger på neo. Kan det have en betydning for hans udvikling? Det har jeg nemlig hørt, men er lidt i tvivl. Har du ellers gode råd til, hvad vi kan gøre?
Håber, du kan hjælpe os lidt videre.
Med venlig hilsen
De trætte forældre