Brev:
Fra lidt søvn til mindre søvn
25. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Fra lidt søvn til mindre søvn
Hej Helen
Hjemvendt efter endnu en gåtur med grædende barn i barnevogn, må jeg lige have lidt luft og måske endda også et par gode råd fra din hånd.
Vores datter er snart 10 måneder, med herlig appetit på alt spiseligt, har kravlet i 3 uger og er pt. travlt beskæftiget med at rejse sig op ved alt og alle. Hun er normalt en meget glad pige, der elsker at være i andres selskab, men også er god til at lege selv.
Vores store udfordring har hele hendes liv været søvnen – eller mangel på samme…
Fra helt lille baby har det været svært at få hende til at sove om aftenen, og søvnen har kun varet ved, hvis hun har været i umiddelbar nærhed af mors bryst natten igennem. I en lang periode sov hun først ved 2-3 tiden om natten, og den eneste måde vi kunne få rykket på det tidspunkt var ved at jeg lå med hende i vores seng – hvilket jeg så gjorde de fleste aftener vinteren igennem.
Stille og roligt har vi så fået rykket ved tidspunktet for hendes søvn, og nu falder hun som regel i søvn ved 20-tiden. Stadig i vores seng, for det er umuligt at få hende til at sove i egen seng – med mindre jeg hænger ind over den og giver hende bryst, og det er ikke rigtig fysisk muligt mere pga. tremmerne:). Når hun så sover kan jeg nu efterhånden gå fra hende, og på gode aftener hører vi kun fra hende et par gange inden vi selv går i seng ved midnatstid. På de mindre gode aftener – og dem er der mange af - er hun der igen ca hver halve time aftenen igennem, og jeg må hver gang ind og ligge hos hende med brystet fremme.
Natten igennem vågner hun mellem 3 og 10 gange og er utrøstelig med mindre hun får bryst. Fra ca 6 til 7.30 ligger hun hos mig nærmest konstant. Hun er ikke parat til at stå op kl. 6; hun græder til hun får bryst og falder straks i søvn når hun får det. Når vi endelig står op, så er den lille guldklump hurtig soveklar igen – vi trækker den normalt til kl 10, men hun virker allerede klar ved 9-tiden.
Jeg fik fra den tidlige start anbefalet Pantleys ”Sov igennem uden gråd”, hvorfor vi nærmest fra dag ét har haft fokus på at skabe gode soverammer med ritualer, musik, trøsteord, etc etc. Vi har prøvet at lade hende sove alene i vores seng for ikke at forstyrre søvnen, at jeg sover i et andet værelse, at tage hende op, at flytte hende til egen seng når hun sover (i hvilket tilfælde hun vågner 9 ud af 10 gange). Lige meget hjælper det – mor en den eneste i verden der dur..
Jeg har arbejdet med at få hende til at slippe brystet så jeg ikke behøver at ligge hos hende konstant, og i det store hele går det da også meget bedre end det har gjort tidligere – den anden aften så vi faktisk en hel film, kun med 2 afbrydelser!
Søvnen om dagen har det gået rigtig godt med til nu. Vi har gået tur med hende og rigtig længe skulle hun bare trilles 5 min. så sov hun sødt med sut i mund. På det seneste har vi måttet gå længere og længere med hende, før hun var klar til at lægge ned, og efterhånden er det også noget af en kamp at få hende til at blive liggende. Hun sover også mindre og mindre – gerne en halv til en hel time formiddag og en lille time eftermiddag. Det er ikke usædvanligt, at hun vågner efter 25 min og ikke er til at få tilbage i søvnen. Vi har brugt en god del af ferien på at vandre op og ned ad vejene for at forlænge søvnen, men hun vågner under alle omstændigheder efter max en time.
De sidste par dage har jeg slet ikke kunnet ligge hende i barnevognen – gråd og skrig - men er endt med at tage hende ind i seng og amme hende i søvn dér.
Vi har aldrig villet lade hende græde sig i søvn. Enkelte gange har vi forsøgt os med at min kæreste ligger hende, men når hun efter 30 minutter er fuldstændig opløst i gråd og ikke virker nærmere søvnen end til at begynde med, så stopper vi og giver hende bryst. Vi håber jo at hun på et tidspunkt selv er parat til at leve uden så meget bryst, men det føles ærlig talt som om det lige nu går i den forkerte retning.
Pyha – når jeg selv læser ovenstående, så kan jeg egentlig bedre forstå, at jeg ikke altid er super fyldt med overskud. Man vænner sig hurtigt til, at sådan er det bare, og glemmer at det nok slider lige vel meget på kræfterne måned efter måned ikke at sove tungt og godt.
Du skulle vel ikke ligge inde med nogle hemmelige tricks – måske lidt magi –som vi endnu ikke har prøvet…?
De bedste hilsner fra
en glad men træt mor