Brev:
Amning og søvn - får hun nok mælk?
25. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Amning og søvn - får hun nok mælk?
Hej Helen.
Så er mine piger blevet 8 mnd. (korrigeret 7mnd+1uge)
De trives og udvikler sig fint.
Mit spørgsmål går på amning og søvn. I den sidste uges tid har den mindste af pigerne ikke ville spise ved mig til natten kl.19.30/20.00. Hun bliver helt hys og græder med sammenknebne øjne når jeg lægger hende til. Vi tager hende så op og sidder med hende, da hun heller ikke lige vil i seng med det første. Jeg kan så vugge hende til ro og lægge hende og hun sover. Derefter ammes søster og sover så. De andre amninger er der ingen problemer.
Men - dette gør at jeg ammer dem begge efter deres ene dagslur for at sikre mig at især den lille har fået sit mælkebehov dækket. Jeg havde ellers tænkt mig at fjerne en amning men troede ikke lige det skulle være aftenamningen.
De sover begge fortsat ok om natten fra 20.30 til 06.00 hvor jeg ammer dem - og ja hun kan godt "klare" det, er ikke desperat efter mælk kl.06.00 men er det "forsvarligt"? Har prøvet at tage dem op kl.23.00 men uden succes - det gad de da bare ikke og flaske til den lille dér kl.19.30 har vi også prøvet uden held og jeg har også prøvet at amme hende kl.19.00 uden succes.
Vores dag ser sådan ud - ca.
06.00: Ammes
08.30/09.00: Står vi op, morgenmad (grød)+ vand
11.00: Ammes og sover ved mig ca. 15-20 min.
12.30: Frokost - 1 dl. + vand og mad i stykker
14.00: Ammes til lur
16.00/16.30: Ammes her for at sikre især den mindstes mælkebehov
18.00: Aftensmad - spiser godt 1-1½ dl. mos samt grød med frugtmos til dessert + mme/vand
19.30/20.00: Her har vi så balladen og når den er slut ammes søster :-)
Der er meget mad og amning men sådan fungerer det bedst for os alle synes jeg. Jeg skal blot høre om det er ok, at hun kan "klare" sig fra 16.00 til kl.06.00 mht. mælk..
En plan med tre amninger vil for mig at se være med amning
06.00 - da de jo der er sultne/tørstige
11.00 - da de sover lidt hér og er glade og friske når de vågner
16/16.30 - for at sikre hendes behov
Kl.20.00 ved jeg ikke med endnu!
Vil helst ikke skulle til at "dele dem op" amningsmæssigt.
Amningen før luren må så ryge.
Vil det være ok - eller har du et bedre forslag - og iøvrigt kan jeg fjerne den nu eller skal jeg vente ift. deres korrigerede alder.
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
Tvillingemor