Svar: Amning og søvn - får hun nok mælk?
25. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære tvillingemor
Jeg kan godt forstå, at du ikke vil amme dem på forskellige tidspunkter, det er rart at pigerne kan køre samme rutiner, hvad angår både søvn, mad og amning ellers får du jo slet ikke dine arme fri på noget tidspunkt:o)
Jeg synes som du at det er meget længe at gå uden amning/mælk fra kl. 16 til 06 og tænker at det et eller andet sted må være en fase I skal igennem og så bliver hun forhåbentlig klar til amning igen på det tidspunkt ...
Måske kunne du dryppe lidt mælk i mundvigene på hende, så hun kan smage at der er noget at komme efter, måske kunne du lægge dig ned og amme hende liggende eller forsøge med en anden stilling generelt bar på det tidspunkt af dagen. Selvom hun får mme i sin mos om aftenen og også drikker vand, så er det jo ikke store mængder og det er vigtigt at hendes væskebehov også dækkes. Det må være svært for hende at indtage nok, hvis hun slet ikke får noget mellem kl 16-06 ...
Du kan også forsøge med en flaske kl. 23, for at se om hun evt vil tage den i søvne. Alternativet er at give hende lidt vand, så i hvert fald væskeindtaget holdes oppe.
Normalt vil 3 amninger være tilstrækkeligt i 8-9 måneders alderen og dine piger ligger aldersmæssigt på grænsen, da man fortsat skal korrigere deres alder lidt. At amme morgen, eftermiddag og aften ville være optimalt, men kan du ikke det, så må du som sagt forsøge at tilbyde hende anden væske. Jeg tænker altså at hun godt kan få mælk nok men altså ikke nødvendigvis væske nok. Tror du at du kan få hende til at drikke vand af flaske f.eks.? Det kunne også være en overgang til atter at begynde at drikke mælk.
Hvad tænker du om det?
Håber du kan bruge mine tanker, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske