Brev:
Flaskeafvisning og natteroderi
25. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Flaskeafvisning og natteroderi
Kære Helen.
Så er vi på banen igen, og ikke underligt handler det igen om søvn og kost.
Ved snart ikke hvor jeg skal begynde og ende, så det bliver nok en ordentlig smøre:) Vores søn er nu næsten 6,5 mdr. 72cm og omkring de 8 kg+/-
Spisevaner:
Vi er igen løbet ind i store problemer med hans spisevaner. Han er simpelthen afvisende overfor sin flaske. Vores egen teori er at han har været meget træt at den dårlige smag som hans mme har haft. Det virker som om det er gået stille og roligt ned af bakke lige siden vi begyndte på profylac. Til sidst blev det mere og mere sejt at skulle give ham dette, på trods af at jeg nærmest kom et halv ton sukker i. Overdrivelse fremmer forståelen:)
Så da han var 4,5 mdr. begyndte vi så småt at trappe ned på profylac og gik over til grøn allomin (som jo også skulle være godt mod hård mave). Grøn allomin gik fint de første par dage, men så begyndte han igen at være afvisende for flasken. Ved ikke om det er fordi den er meget grynet eller om smagen her heller ikke passede ham. Tror måske det var konsistensen, for selvom jeg også her begyndte at komme sukker i var han afvisende og tog lang tid om at tage fat. På dårlige dage har han kun spist omkring 4-500ml hvilket jeg synes er for lidt.
Det skal lige siges at for 14 dage siden var vi næsten af med laktulosen. Var nede på 1,5 ml om dagen og havde lagt på denne dosis længe. Men pludselig fra den ene dag til den anden havde han hård afføring igen på trods af at vi intet havde ændret i hans madvaner. Hvad tror du det kan skyldes?
Status er nu at jeg i går gik over til Hipp mme. Denne brugte vi inden vi begyndte på alt det med profylac og grøn allomin, og dengang var han glad for dette. For lige nu bekymrer jeg mig ikke så meget om hvad det er godt for hans mave, men derimod at jeg simpelthen bare skal have noget i ham. Er det en dårlig indstilling jeg har?
Det virker som om der er bedring i det med at spise. Tror han har taget 7-900ml de her dage hvor jeg har brugt Hipp igen.
Dog kan jeg stadig kæmpe meget med at få ham til at tage fat. Jeg har jo nu i flere uger måtte gå rundt mens han fik flaske. Det var (og er til dels stadig) den eneste måde jeg kunne få bare en lille smule i ham. Nogle vil måske mene jeg har givet ham en dårlig vane, men det har virkelig været den eneste måde jeg kunne få mme i ham på.
Tror du jeg kan rette op på dette problem ved at give ham mme som han kan lide? Eller har du ideer til hvad jeg kan gøre? Bekymrer mig meget om dette, da han snart skal begynde i DP og der kan jeg jo ikke rigtig byde dagplejemoderen at hun skal vade rundt med ham når han skal have flaske.
Udover mme skal det lige siges at han får grød/formiddag. Grøntsagsmos/middag og aften. Dette spiser han heller ikke meget af. Grøden skal der gerne rigtig meget frugtmos i for at han overhovedet vil røre den. Samtidig får han også brødskorper, agurk-skiver, frugtskiver til at spise/lege når vi sidder ved bordet.
Søvn:
Vi har også meget store problemer med hans søvn. Siden sidst jeg skrev røg vi igen ud i problemer med at få ham til at falde i søvn, men inden for de sidste 5 uger er det gået bedre. Dog er det 6/10 gange i mine arme han falder i søvn. De andre gange trillende i sin barnevogn. Det virker stadig som om han har rigtig svært ved at give sig hen til søvnen. Når han så endelig sover er der her igen problemer.
Vi har nu i flere mdr. haft meget natteroderi. Det startede da han var 2,5 mdr, hvor han begyndte at vende sig. Alt lige fra 5-10-15 gange har jeg måtte op om natten. Nogle gange kan sutten rede det, andre gange har jeg været heldig at kunne få en flaske i ham, hvor han så falder i søvn til flasken. Andre gange igen afviser han flasken konsekvent og går i gang med at skrige i 30-90 min. Andre gange igen har jeg måtte stå op midt om natten fordi han simpelthen vågner med et kæmpe smil og synes at han er frisk.
Når han sover ligger han meget uroligt. Han vender og drejer sig meget ofte. Det skal lige siges at han holder mest af at sove på siden eller maven. Og kan sagtens selv vende sig i alle stillinger.
Generelt er han en meget aktiv dreng, og for mig at se til meget anderledes i forhold til andre børn på hans alder. Han har nu kravlet i halvanden måned, kan uden problemer rejse sig op ved ting, og øver sig meget i at gå på trods af sine kun 6,5 mdr. Hans søvnbehov har jeg sådan set accepteret, at det ikke er så stort som andre børns, selvom jeg jo vil mene han måtte besidde en naturlig træthed fordi han altid er i gang og bruger så meget energi. Men hans urolige søvn har jeg godt nok svært ved at acceptere.
Han kommer i seng mellem 20.30-21.00. og står op mellem 5.30-6.30. Lidt afhængig af hvor meget natteroderi der har været. Men står aldrig op efter 7. Om natten sover han i sin egen seng hvilket han har gjort lige siden han var få uger gammel. I skrivende stund forsøger vi dog med at lade ham sove hos os i sengen, for at se om tryghed kan hjælpe på hans kropslige uro.
I løbet af dagen sover han mellem 2-3 timer ialt. Dette i barnevogn. Måske når vi op på 3,5 hvis det har været en slem nat. Disse 2-3 timer er tit fordelt på 3 lure. Han sover ikke længe af gangen om dagen, hvilken jeg både synes er uforståeligt og lidt træls. Men når han vågner af sine lure er han altid glad og frisk, og selvom jeg prøver er det sjældent han falder i søvn igen.
Jeg tror at den uro vi har om natten hænger sammen med at han er så aktiv. Tit virker han nærmest hyperaktiv selvom det er sent og han er meget træt. Hans krop kan ikke finde ro. På trods af at han ikke sover og spiser mere end han gør, så er han et meget glad barn, som slet ikke er til at stå for :) Og jeg er ikke i tvivl om at han er tryg og har det godt. Men de store problemer med at få mad i ham og det meget natteroderi har taget meget vores kræfter, så håber du har noget input vi kan prøve.
Og ja så blev det jo en lang smøre. Håber du kan finde hoved og hale i det hele.
En lille opsummering:
Hård mave?
Spiseproblemer- gå rundt.. Hvad skal/kan vi gøre?
Natteroderi pga. hyperaktivitet eller…?
Med venlig hilsen
De trætte og frustrerede forældre.