Svar: Flaskeafvisning og natteroderi
25. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære trætte og frustrerede forældre
Det er desværre meget almindeligt at børn bliver trætte af smagen af modermælkserstatning og der er ikke så meget andet at gøre end at skifte mellem de forskellige erstatninger for at finde ud af, hvad type barnet synes smager bedst. For nogle virker det f.eks. også at tilbyde barnet forskellig erstatning dagen igennem, nogen bruger således grøn allomin 2 gange dagligt og giver så blå allomin, Nan eller Hipp til de øvrige måltider. Man er nødt til at gøre det, som fungerer bedst. Alle de modermælkserstatninger vil har i DK er rigtigt gode, der er store krav til ernæringsmæssig sammensætning og selvom producenterne slår på forskellige fordele ved netop deres produkt, så er alle produkter gode og du kan trygt give det hele:o)
Heldigvis er jeres dreng så gammel nu at han også får rigtig mad og det kan naturligvis også energiberiges ved at bruge mme i grød og mos. Ved siden af skemaden er det vigtigt at I giver ham vand, hans væskebehov er stort og hvis han altid kun tilbydes mælk at drikke, så bliver han naturlig mere og mere træt af det.
I takt med at hans indtag af skemad stiger, vil hans indtag af mælk naturligt også blive nedsat men fortsat er hans mælkebehov dog højt og det lyder fint med ca 800ml i døgnet ved siden af skemad. Samtidig må du så forsøge at holde hans mave godt igang, både ved at variere tilbuddet af skemad så meget som muligt, men også ved at give ham laktulose. Det har stor betydning for hans indtag af mælk at han ikke har forstoppelse. Derfor hellere bibeholde laktulose lidt længere og maven så fungere end trappe ud af det for hurtigt.
Med hensyn til søvn og rytme for dagen, så vil det være rigtig godt hvis du nogenlunde kunne få ham ind i en rytme, der passer den rytme, han også vil have i dagplejen. Med den alder han har, vil det ofte være relevant med 2 lure dagligt, at han så sover kortvarigt og derfor nogle gange har behov for en powernap sidst på dagen - det er helt okay og også helt normalt.
Du skal regne med at han om dagen måske ikke behøver sove mere end 3 timer dagligt, det er helt okay og han virker jo også altid frisk og udhvilet efter en lur. Derfor må du gå ud fra at han om dagen sover det han har behov for og at han om natten så regulerer det ind.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos og evt. lidt brødskorper eller frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, lidt melon, blomme, jordbær, hindbær eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10, sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes agurkestænger eller lignende at sidde med selv.
Puttes til middagslur kl. 13.30-14, sover her måske et par timer og kan tilbydes flaske inden.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt, eller frugtmos som om formiddagen, vigtigt for at holde maven igang. Vand af kop. Evt. flaske igen, det afhænger helt af hans mælkeindtag og om han har fået inden middagslur.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, tilbydes mosede grøntsager med lidt sovs, brødskorper i hænderne, agurkeskiver og lignende. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mme eller vælling ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske og sover herefter uden mælk resten af natten.
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres dreng er meget aktiv og meget langt fremme motorisk og jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt. Et eller andet sted, så er han jo igang med separationsfasen meget tidligt fordi han allerede kravler og har gjort det længe. Samtidig har han så en naturlig uro, han kan ikke finde ro, få kroppen til at slappe af og er stadig så lille at han er enormt afhængig af at I hjælper hammed at overgive sig til søvnen.
Der er ingen tvivl om at hans natlige uro også hænger sammen med han motoriske udvikling og den alder han har. Derfor er det også en fase I skal igennem, jo mere han øver sig om dagen, jo bedre han bliver til det, jo mere ro vil der også komme på ham om natten. Han må meget gerne sove på maven eller siden, hvis det giver ham større ro, det er helt okay.
Når du skal putte ham om dagen, så prøv to ting:
Det ene at du putter ham og giver ham flasken imens han ligger i barnevognen. Flasken kan måske få ham til at komme lidt ned i gear og slappe af og på den måde overgive sig til søvnen. Samtidig oplever han så ikke at blive flyttet efter at have spist og opnået ro, men kan ligesom bare blive liggende hvor han er.
Det andet du kan prøve er at lade ham sidde op og så trille ham en tur, hvor han starter med at kigge ud på verden, mærke vinden i håret, se på mennesker, dyr, biler osv. - blive fyldt med indtryk og først når han viser sig putteklar, så lægger du ham ned og putter ham.
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen vil hjælpe jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat - det lyder som om at I har en aktiv men sund og dejlig dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske