Brev:
River og slår
26. juli 2008
Alder:
12 mdr.
River og slår
Hej Helen
Vores dejlige datter på 1 år har i et par måneder nu revet og slået på de voksne der tager hende op. Det er ikke hver gang men flere gange om dagen og oftest når hun er træt. Det er blevet så voldsomt, at vi får rivemærker og nogen gange bløder, for hun er en temmelig stærk pige:-)
Vi er meget i tvivl om hun ved hvad hun gør, hvis vi siger "nej" kigger hun på os, ryster på hovedet og griner som om det er en leg. Hvis vi skælder ud begynder hun at græde men stopper ikke med at slå.
Forstår hun hvad der er rigtigt og forkert? er det for tidligt at sætte grænser?
Samtidig har vi tænkt på om hendes adfærd kan skyldes de mange skift (5 stk.) af dagplejer hun har haft siden hun startede for 6 mdr. siden. Vi har været meget frustreret på dagplejesystemet, for vi synes ikke man kan være det bekendt overfor de små størrelser. Vi har selvfølgelig hængt i røret til dagplejekontoret og klaget over det mange gange men uden held.
Da hun skulle til endnu en ny gæstedagplejer for et par uger siden græd og skreg hun da vi afleverede og først efter 2 uger ville hun igen afleveres uden gråd og virkede tryg, (det var "selvfølgelig" også den sidste dag hun kunne være hos den gæsteplejer, så skulle hun videre til næste, men vi nægtede og måtte tage fri fra arbejde for selv at passe hende). Vi fik desuden fortalt at når de var i legestue skreg hun fra de kom til de gik, og det er helt nyt for os for hun har altid før været meget glad for legestuer og andre børn.
Alt i alt frygter vi at hendes adfærd skyldes at hun ikke er tryg længere. Vi prøver selvfølgelig at holde fri og få hende passet hos mormor når systemet svigter, så hun ikke skal kastes rundt hos flere forskellige, men det er jo også desværre begrænset hvor meget og hvor længe vores job tillader det.
Jeg føler mig meget magtesløs overfor et dagplejesystem som gerne vil lytte og lader til at forstå vores frustrationer men som ikke gør noget. De kan ikke sige noget om hvor længe der går før hun får en vuggestueplads, "det kan godt tage meget lang tid" siger de (hun har ellers været skrevet op i et år) og de vil ikke sætte hende forrest i køen på trods af de problemer der har været.
Tror du at hendes adfærd skyldes at hun er utryg og er blevet kastet for meget rundt? hvis ja, har du nogle forslag til hvad vi skal gøre?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
De meget frustrerede forældre