Svar: River og slår
26. juli 2008
Alder:
12 mdr.
Kære frustrerede forældre
Det er en ulykkelig situation I står i og jeg synes det er dybt urimeligt både overfor jeres datter, jer og også dagplejere at jeres datter har været kastebold på den måde. Det er ikke barnets tarv at blive sendt rundt til 5 forskellige dagplejere på 6 måneder. Hun er nu 12 måneder gammel, har været i dagpleje da hun var 6 måneder og har været hos 5 forskellige - det kan man ikke være bekendt!
Selvfølgelig reagerer hun på det og det skal hun også gøre, det er jo et sundhedsstegn. Børn har brug for tryghed og genkendelighed, de skal så vidt muligt passes af den samme person så de udvikler tillid til den person og så de føler sig fuldstændig trygge ved at I afleverer og går.
Den samme tryghed har I forældre naturligvis behov for, men hvis skal vi se det fra jeres datters side, så er det ikke okay og det skal I selvfølgelig gøre opmærksom på. Ikke i telefonen, men på skrift. Skriv til lederen af børn og ungeafdelingen og hør om det virkelig kan være rigtigt.
Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv. Barnet har brug for en sekundær tilknytning, når mor og far mangler og den tilknytning kan barnet kun få ved at være hos den samme person, ved at de to lærer hinanden at kende, har en dagligdag sammen. Den mulighed har jeres datter fået - bare alt for mange gange og hver gang hun er ved at knytte sig til en, så bliver hun flytte igen ... det er for mig at se ikke okay.
At jeres datter river og slår kan meget vel have noget med ovenstående at gøre, derudover handler det naturligvis også om at hun nu har en alder, hvor hun skal lære hvordan man behandler andre og hvordan andre reagerer på de ting hun gør.
Hun er stadig så lille at hun ikke kan huske særlig lang tid af gangen og den bedste måde at få hende til at huske et nej, er ved at lade en handling følge med. Det vil sige, at når I har hende på armen og hun slår ud efter jer, så må I samtidig med at I siger nej, sætte hende ned på gulvet. Hun kan ikke være på skødet eller på arm, hvis hun river eller slår, så bliver hun flyttes samtidig med 'Nej!'
Vis hende hvad I gerne vil have i stedet, forsøg at lære hende at kærtegne "ae, ae" i stedet for. Afled hende også, kild hende, give hende et stykke agurk, sæt jer med hende og læs en billedbog - hvad der nu kan få hende ud af situationen.
Jeg håber meget at der snart kommer en løsning med daginstitutionsplads, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske