Brev:
Sidde-stilling og mistanke om cerebral parese
26. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Sidde-stilling og mistanke om cerebral parese
Hej Helen
Vores tvillingepiger er nu blevet 9 mdr. De blev jo født 1 1/2 måned for tidligt, sådan cirka. Deres termin var 10. december, så reelt er de kun 7 mdr.
Well, du ved, jeg har været meget bekymret for Freja. Og der er desværre ting, jeg stadig ikke er helt afklaret med. Freja begyndte at kravle her slut juni/først i juli. Hun kravler ekstrem hurtigt, på det tidspunkt hun begyndte at kravle, sad hun meget ustabilt. Alberte derimod er for 14 dages tid siden begyndt at sidde fuldstændigt stabilt, men hun kravler ikke endnu.
Jeg har ikke selv placeret pigerne på numsen hele tiden, som jeg gjorde med Josephine. Men da Freja begyndte at kravle, satte jeg hende også på numsen, det går for det meste rigtig godt. Et par gange er hun dog faldet bagover. Men som sagt hvis jeg sætter hende på numsen, sidder hun der også ligeså fint.
Well, min bekymring med Freja er: Så snart man har sat hende i sidde-stilling, går der 30 sekunder, så vender hun sig om for at kravle rundt i huset. Hun ser ikke ud til at finde det sjovt bare at sidde, og hun kommer heller ikke op i siddende stilling selv. Det gør Alberte selv. Men selvfølgelig er der stunder, hvor Freja også sidder i længere tid, der er bare MEGET langt imellem. Og så er det fordi, hun er blevet placeret i siddende stilling
Jeg ved godt, det er lidt langt ude. Men kan det være een eller anden form for cerebral parese, at Freja ikke selv kommer op i siddende stilling, men reelt godt kan sidde...Hun har motorisk hele tiden været 1 måned foran Alberte.
Jeg har hørt at CP kan komme i løbet af 1-2 leveår...er det korrekt, hvordan viser det sig?
Med venlig hilsen