Svar: Sidde-stilling og mistanke om cerebral parese
26. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Cerebral parese kalder man det, når hjernes evne til at styre musklerne ikke fungerer som den skal. Det vil sige når visse dele af kroppen er lammet eller hvor musklerne opfører sig ustyrligt, det man også kalder spastisk. Cerebral parese hos børn vil normalt være forårsaget af hjerneskade opstået før, under eller efter fødslen.
Før fødslen er der tale om forskellige komplikationer i graviditeten, under fødslen ofte at barnet har haft iltmangel og efter fødslen skyldes det ofte at barnet f.eks. har haft meningitis eller lignende sygdom, der har påvirket barnets hjerne. Børn der er født for tidligt har desværre en forhøjet risiko for at få en cerebral parese.
Ordet parese betyder lammelse og det er sådan at man ofte taler om to typer af lammelse. Para-plegi, hvor to lemmer er lammet, det vil sige enten begge ben eller ben og arm i samme side. Eller Tetra-plegi, hvor alle 4 lemmer er lammet.
Det er også sådan at man kan have lammelser i mere eller mindre grad og du har her ret i at man nogle gange ikke opdager at barnet har cerebral parese før det er mere end 1 år gammel. Det er jo i den alder, hvor barnet motorisk begynder at bevæge sig mere og mere rundt og bruger sig selv fysisk aktivt.
Alle børn bliver tilbudt undersøgelse med jævne mellemrum og har man født for tidligt, så går man ofte til ekstra kontroller på sygehuset. Det er derfor helt usandsynligt, at et tilfælde af cerebral parese ikke skulle blive opdaget. Nårman stiller diagnosen, så laver man en grundig nerveundersøgelse og ser samtidig på måden barnet går på, bevæger sig på. Man medtænker naturligvis også graviditetsforløb, fødselsforløb og barsels og småbørnsperioden.
Jeg kan jo ikke se Freja, men at hun kan sidde og dog ikke selv kommer i siddende stilling behøver under ingen omstændigheder at handle om at hun har en cerebral parese. Du fortæller jo også at når du har sat hende så vender hun rundt og begynder så at kravle gennem huset - og et barn som kravler med arme og ben, lyder bestemt ikke til at have nogen form for lammelser :o)
Garanti kan jeg dog ikke give dig og du er her nødt til at tro på de sundhedsfaglige der jævnligt tilser dine piger:o)
Fortsat god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske