Svar: Græder stadig om natten
26. juli 2008
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Ligesom du mærkede et udviklingsspring da din datter var 5 måneder gammel, så gennemgår hun nu en ny fase i sin udvikling, hvor hun igen bliver mere grædende, pylret og tryghedssøgende.
Prøv derfor at give hende al den fysiske kontakt du kan, sid med hende, leg med hende, kram og kys hende, lad hende hele tiden være i nærheden af dig, lad hende sidde i den høje stol, når du ordner praktiske ting, så du er rundt om hende hele tiden.
Hjælp hende med at bruge sig selv fysisk, jo mere hun triller omkring, forsøger at få fat i egne tæer, kryber over gulvet, jo mere fysisk træt bliver hun også. Samtidig er det vigtigt at hun får øvet sig, for jo mere mobil hun bliver jo mere roligt vil hun også sove indtil næste faser viser sig. Lige nu får hun lagt sig i stillinger hun ikke mestrer at komme væk fra og har derfor brug for at du hjælper hende med at skifte stilling og komme videre i søvne. Andre gang skal du ikke reagere for hurtigt, men derimod lade hende trille rundt og finde en stilling af sig selv, som er rar for hende at sove videre i.
Hvis du tænker at hun sover bedre i sin barnevogn, så må hun gerne sove i den om natten. Du kan evt. tage barnevognskassen af og lade hende sove i den. Står vognen med hjul på, bør hun jo sove med sele nu med den alder hun har ...
Jeg er ked af at høre at jeres parforhold ikke går så godt i øjeblikket og det er klart at manglende nattesøvn ikke gør det bedre. Der er heller ingen tvivl om at jeres datter godt kan mærke at stemningen og overskuddet ikke er som det burde være og det påvirker hende naturligvis også og kan også påvirke hendes søvn.
Det lyder som om at I forældre har brug for at få mulighed for at prioritere jeres parforhold og med den alder jeres datter har nu, så burde det godt kunne lade sig gøre. Jeg synes I skal overveje meget om jeres datter kan blive passet af en bedstemor eller en anden, så I forældre får nogle timer frigivet til hinanden. Det kan være i løbet af dagen, men det kan også være en overnatning, hvor I enten afleverer hende hos noget familie og bliver hjemme, eller hvor familie kommer og passer hende hos jer, og I overnatter ude.
Det kan være guld være at nogen tager over om natten. Det kan for det første gøre at I forældre får en god nats søvn og dermed lidt flere ressourcer, men det kan faktisk også nogle gange gøre at barnet sover bedre. Hele situationen er jo anderledes, der bliver reageret anderledes på hendes signaler og nogle gange er det faktisk sådan at hun så pludselig begynder at sove igennem .. jeg kan selvfølgelig ikke love jer det, men det vil være en rigtig god idé at overveje at lade hende passe. Om ikke andet så for at passe på jeres parforhold.
Håber I finder en løsning, pas godt på hinanden alle 3 og rigtig god sommer herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske