Brev:
At falde i søvn selv og sove videre om natten, hvordan lærer vi hende det?
26. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Helen,
Jeg har længe læst med på spørgsmål og svar på din side, men har nu meldt mig ind for selv at kunne stille et.
Vi har en dejlig datter på 8 måneder som trives fint, men som giver os problemer om aftenen og natten. Vores problem gælder det at falde i søvn om aftenen og at sove videre om natten. Der har været en længere udvikling, som jeg vil prøve at skitsere kort.
Da hun var helt lille, men efterhånden havde lært at der var forskel på nat og dag blev hun ammet og faldt som regel i søvn af det. Ellers lullede vi hende. Hun sov i vores seng de første 5-6 uger, og derefter i vugge. På et tidspunkt begyndte hun at være i stand til at falde i søvn selv om aftenen i vuggen efter amningen (hun skulle dog stadig køres i barnevognen om dagen).
På et tidspunkt (ca. 5 mrd.) skiftede hun over til sin tremmeseng, og det gik fint. Om dagen fik hun lært at falde i søvn selv, idet jeg gik med barnevognen til hun var rolig, stoppede og lod hende ligge, kørte hende igen hvis hun klagede sig/græd, stoppede igen når hun var rolig. På den måde blev hun mere og mere træt og faldt så til sidst i søvn mens vognen stod stille. Da hun havde lært det begyndte jeg at køre hende til et sted i haven, hvor hun kunne ligge og kigge på nogle blade der bevægede sig og falde i søvn på den måde.
Problemet med aftensøvn startede vel omkring de 6 måneder. Pludselig kunne hun ikke ligge og falde i søvn selv længere og måtte lulles, som da hun var helt lille. Hun er ikke tilfreds med bare at sidde hos os og blivve lullet. Vi skal gå frem og tilbage i rummet før det virker (ellers græder hun).
I en lang periode har vi så lullet hende til ro, men det begyndte at tage længere tid, og hun er også for tung at gå med på den måde (ca 8,5 kg). Desuden er det jo overhovedet ikke holdbart i længden. I samme periode (fra ca 6-7 måneder) blev hun stadig ammet om natten, når hun vågnede 1-2 gange hver nat). På et tidspunkt blev disse opvågninger oftere om natten, og jeg forsøgte at øge skemaden om dagen, men det gjorde det bare værre. I stedet trappede jeg så amningen lidt op igen om dagen, og det hjalp lidt, da hun så åbenbart fik den væske, hun skulle bruge i dagtimerne.
Vi har også arbejdet meget med at være mere rolige om aftenen, da hun ellers leger meget vildt især i disse timer og har stor uro i kroppen, når hun skal sove. Nu får hun lov at lege og spise stille og roligt med os i de sidste par timer før sengetid og vi slutter dagen med en tur i klapvognen lidt rundt i haven. Når vi gør det, falder hun gerne i søvn af amningen og vi slipper for at lulle hende i halve og hele timer.
Omkring 7 måneder stoppede jeg med at give hende mad om natten, da jeg kunne forstå, det ikke var nødvendigt for madens skyld, men kun var for at sove igen. Hun fortsatte dog med at vågne mange gange hver nat (4-5 gange), og måtte så lulles i søvn for at undgå amning eller gråd. Vand ville hun ikke have i stedet for.
Det har nu stået på i lang tid, og vi er gpodt desperate, da det ødelægger vores (og hendes) nattesøvn totalt. Hun vågner typisk med højt skrig, nærmest som mareridt. Vi har fået tjekket ørerne, men der er ingenting. Hun er ved at få flere tænder på en gang, men det lader ikke til at genere hende synderligt om dagen, og natteroderiet begyndte også før tænderne.
Min teori er nu den, at hun vågner i sin seng og bliver forskrækket/gal over, at vi (jeg) ikke er der. Hvis hun falder i søvn i mine arme og vågner i sin seng uden at jeg er der, så kan hun måske blive utryg. Og så kalder hun selvfølgelig med høj gråd. Tror du det kan være tilfældet? Det er jo forståeligt nok, men der er jo også noget der vækker hende før hun bliver ked af det, og det er svært at vide, hvad det kan være.
De sidste mange aftener er hun vågnet ca 1-1,5 time efter, at hun er blevet lagt i seng. Jeg har ikke kunnet få hende til at sove igen (luller hende, men hun vågner, når jeg lægger hende fra mig, selvom søvnen virker ret dyb). Vi har så taget hende nedenunder, lagt hende i barnevognen og kørt og kørt, men uden held. Det virker som om, hun så bare er vågen og klar til narrestreger indtil ca 3 timer efter, hvilket også er den nprmale vågne periode hun har.
Derfor har vi så haft hende hos os, til hun blev træt igen, og jeg har puttet hende forfra, men er selv gået med i seng og har haft hende i vores seng i håb om lidt bedre nattesøvn. Hun vågner alligevel, men kan nemmere beroliges ved at hun får sin sutteklub og jeg vugger hende lidt, mens vi ligger der. Ind imellem vågner hun dog og er ked af det, og jeg må indrømme at jeg efter mange søvnløse nætter har løst vågneriet med en gang amning (hun spiser fra det ene bryst og falder så i søvn).
Disse problemer er jo ikke holdbare i længden, så nu må der gøres noget. Jeg tror, at en del af løsningen, vil være, at hun lærer at falde i søvn selv, i sin egen seng. Dels fordi det vil fjerne de lange lulle-seancer, når hun ikke falder i søvn af amningen, og dels fordi hun måske så er mere tryg ved at vågne op samme sted, som hun faldt i søvn. Desuden forestiller jeg mig, at hun måske også nemmere vil kunne falde i søvn selv om natten, hvis hun vågner der. Tror du det vil hjælpe? Vores plan er følgende:
Vi har afsat 14 dage, hvor der ikke er gæster eller vi selv er ude, så vi kan få noget fred og ro til at lære det med at sove selv, når vi har været gennem vores øvrige aften-/godnatritualer. Vi har hørt om den metode, hvor man går fra dem og så kommer igen, så snart de er kede af det og fortsætter indtil de sover. Jeg tror dog at vores pige vil blive meget ked af det og græde, hvis vi ikke tager hende op (når hun er blevet meget træt). Skal vi så tage hende op og lulle hende, til hun næsten sover? I så fald vil hun skrige, så snart vi forsøger at lægge hende igen, med mindre hun nærmest sover helt, og så forsvinder ideen jo lidt...
Vi har også talt om, at hun snart skal sove på eget værelse. Vi ved ikke helt, om det er en ide at gøre dette samtidig? Ulempen er selvfølgelig, at det er et nyt og derfor mindre trygt værelse for hende. På den anden side, tror jeg, at det måske kan distrahere hende lidt fra at hun skal ligge der selv. For hun forbinder ikke rummet med at hun skal være alene, så hun vil formentlig blive liggende længere, før hun bliver utilfreds. Hvad tror du? Skal hun have legetøj med i seng, når hun skal lære at falde i søvn selv? Andre gode forslag modtages med kyshånd!
For god ordens skyld får du lige vores dagsplan med. Det skal siges, at den ofte afviger, for det er klart hun sover anderledes, hvis hun lige tager 3 ekstra vågne timer fra 21 til 24.
Ca. 6.00 morgenamning i vores seng, hun sover videre på en god dag (spiser kun fra det ene bryst)
Ca. 7.00 vågner og vil gerne op. Skiftes, leger i kravlegården mens mor får tøj på, laver havregrød mv.
Ca. 8.00 Får havregrød/hirsegrød/boghvedegrød med en eller anden slags frugtmos på
Ca. 9.30 puttes til formiddagslur med amning. Spiser fra det ene bryst.
Ca. 11.00/11.30 vågner og leger lidt
Ca. 11.30 frokost. Øllebrød, rugbrødshapser, små stykker torskerogn, ost eller lign., grøntsagsmos,rester fra aftensmaden eller lignende. Ofte flere af ovennævnte i kombination.
Ca. 14.00 puttes til eftermiddagslur med amning, spiser gerne fra begge bryster
Ca. 15.30/16.00 vågner og leger. Nogle gange får hun lidt frugtmos her
Ca 17.00/17.30 Aftensmad. Hun får nogenlunde det samme som os, men selvfølgelig tilpasset hende.
Nogle dage spiser vi samlet, andre dage spiser vi først efter hende. Så bliver hun siddende i stolen og er med her også.
Ca. 18.30 Leger lidt stille
Ca. 19.00 Nattøj og natble på, børster de nye tænder
Ca. 19.30 En lille tur rundt i haven i klapvognen for at komme lidt ned i gear. Hun er ret overgearet om aftenen, men denne lille tur hjælper.
Mellem 19.30 og 20.00 ammes (spiser fra begge bryster) og lægges i seng, hvis hun sover af det, ellers lulles hun.
Herefter er der som nævnt et stort antal opvågninger frem til næste morgen
Jeg beklager den lange beskrivelse, men det er svært at vide, hvad der er relavent, og hvad der ikke er. Jeg håber du kan finde hovede og hale i det!
Med venlig hilsen
Mrs H