Svar: At falde i søvn selv og sove videre om natten, hvordan lærer vi hende det?
26. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Mrs H
Jeres datter har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt. Hun er godt igang med separationsfasen og det betyder at hun på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at hun ikke er forladt og samtidig at hun måske er begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. Det betyder at hun ikke længere sidder så meget på skødet, hun har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har hun stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over hende, hvor hun skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger hun ekstra fysisk Det er derfor helt normalt at amningen, brystet søges hyppigere i denne alder og det er rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som hun viser behov for, det der skal til for at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at hun rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når hun skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både når hun er vågen og når hun sover. Hun får sig ganske givet lagt i nogle stillinger som hun ikke selv kan komme væk fra og hun har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade hende karte rundt, lige trække tiden lidt, lade hende trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få hende videre i søvnen.
Det vil være en rigtig god idé at flytte hendes seng ind på værelset og putte hende der. Sengen kender hun og er tryg ved og værelset leger hun på og forbinder også med noget trygt og rart. Da I på sigt regner med at hun skal sove der, så synes det er oplagt at flytte hende derind nu, hvor I alligevel vil ændre søvnrutiner.
Når I putter hende så er det meget vigtigt at I lytter til hende. Hvis hun græder er I nødt til at finde ud af hvorfor og så prøve at vurdere, hvordan I så skal handle.
Hvis hun græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade hende ligge, holde hænderne på hende og berolige hende, så hun falder i søvn. Sidde hos hende og give hende fysisk ro og hjælp til at overgive sig til søvnen.
Andre gange græder hun fordi hun er utryg og føler sig forladt og her bør man også blive hos hende. Her skal hun tages op, holdes om, gives fysisk kontakt og beroliges og når hun så atter virker putteklar, så prøver man at putte hende igen, kærligt og omsorgsfuldt og bliver siddende, så hun ved at hun ikke er alene, at I passer på hende og er der for hende.
Du har fuldstændig ret i at det er meget vigtigt at hun falder i søvn, der hvor I gerne vil have hende til at sove. Hvis hun falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter hende over i sengen, så risikerer I at hun vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Hvis hun er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage hende med ind i stuen igen og vente på at hun atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte hende tilbage i sengen imens hun lige når at registrere at hun lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn. I skal altså finde det rette tidspunkt for putning og er søvntoget kørt forbi, så er det dybt frustrerende at blive lagt i seng, så må man vente på at næste tog kommer - ingen af os kan sove, hvis ikke vi føler os parate ...:o)
Hvis hun græder som protest mod at skulle sove, protest mod at dagen slutter nu og hun vil hellere lege og underholdes, så kan man vælge metoden med at gå til og fra. Hvis man vælger denne metode, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
Hvis jeres datter klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad hun kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Er hun inde i en sådan periode, så er det ikke lige nu I skal træne nye søvnrutiner, så vent 14 dage og prøv igen.
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan 'træne' lidt uafhængighed med hende, forstået på den måde at det kan være godt at lære hende at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Det kan hun lære ved at I f.eks. leger borte-tit eller gemmeleg og det vil gøre det lettere for hende også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv.
Dagens plan og rytme spiller naturligvis også ind på søvnen og når jeg ser planen du har sendt, så kan jeg se at du fortsat ammer rigtig meget og at der måske godt kunne komme lidt flere mellemmåltider ind i løbet af dagen.
Med hensyn til amning, så er det en balance - på den ene side skal hun ikke ammes mere end ca 3 gange dagligt for at få sit mælkebehov dækket og have plads i maven til anden mad og på den anden side skal hendes tryghedsbehov også dækkes.
De fleste børn er faktisk omkring 10 måneder inden de formår at sove hele natten uden mælk, altså at sove fra putning kl. ca 20 til næste morgen kl. 06 uden amning. Da jeres datter vågner en del i løbet af aftenen tænker jeg at det måske kunne være en fordel at prioritere den sene aftenamning fremfor amning om dagen. Det ville netop give hende mulighed for at indtage mere mad om dagen og ville samtidig give hende den ro hun måske behøver for at kunne sove et lidt længere stræk.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mme eller sødmælk og fedtstof, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur evt. med amning
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød eller f.eks. lidt rykmælk med frugtmos, frisk frugt og bær i hånden. ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Hun kan spise 'boller i karry', 'lasagne', 'farsbrød', 'pasta med kødsovs' osv. Retter hvori der indgår sovs er ofte rigtigt gode, du kan mose f.eks. kartofler med sovs og give stykker af frikadelle ved siden af. Vand af kop.
Evt. lidt frugtgrød med sødmælk eller en godnatgrød inden sengetid.
Ammes og puttes ca kl. 20 Puttes i sin egen seng
Sen aften 23-24: Evt amme, puttes igen i sin egen seng og sover derefter indtil næste morgen tidlig.
Som du kan se af denne plan så er der her fortsat plads til tilbud om 4 amninger, hvor 3 normalt vil være nok .. Derudover er der tilbud om mere mad hele dagen igennem og du skal her ikke fokusere så meget på mængderne, men mere holde dig til at lidt er bedre end ingenting :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske